Svar: Bider sutten i stykker
7. februar 2011
Alder:
18 mdr.
Kære Sanne
Det kunne være en god idé at forsøge med sutter af naturgummi i stedet, de er lidt mere elastiske og bides ikke i stykker helt på samme måde som sutter i silikone ...
Men det er dog også vigtigt at være opmærksom på, hvornår det er hun gør det og i det hele taget minimere hendes brug af sut. Du skriver jo, at hun ikke gør det når hun f.eks. skal sove og det er her sutten er vigtigst. Når I kører i bil eller når du fornemmer at gummerne irriterer, så er det bedre at give hende noget andet at sidde med og gumle lidt på. Også af hensyn til hendes tænder og sproglige udvikling, er det vigtigt at sutten ikke bruges for meget.
Det at børn bider, vækker ofte større frustration hos forældre end at barnet skubber, slår, hiver i hår eller andet. Det er meget ubehageligt at have et barn der bider og at have et barn der bliver bidt er mindst ligeså slemt. Mange børn vil i din datters alder bide og det handler om at hun mangler sprog. Hun er ikke i stand til at sætte ord på sine følelser og derfor bider hun.
Hun bider nogle gange af kærlighed, hun bider når I sidder og nusser og kæler, kærtegner og giver knus - bedst som I har det hyggeligt, så sætter hun tandsættet i din skulder, I dit lår osv. og det er fordi kærtegnene kammer over. Hun er så glad for dig, at hun "elsker dig så højt, at hun kan spise dig".
Andre gange bider hun fordi hun er frustreret, fordi tingene ikke kan gå helt efter hendes hoved og hun bliver ked af det. Det kan være:
- vrede der løber af med barnet. Det kan være netop opstået vrede eller opsparet vrede på grund af gentagende frustrationer, som barnet til sidst ikke kan kontrollere.
- Det kan være forsvar, situationer, hvor barnet føler sig trængt op i en krop, hvor barnet oplever en form for angst "jeg kan ikke komme væk fra det her"
- Det kan ske som reaktion på at der ikke bliver lyttet, at man ikke har opmærksomheden på barnet, at man ikke ser, ikke hører, ikke lytter - derfor må barnet gøre opmærksom på sig selv på denne måde
- Det kan være det eneste der virker
- Det kan være en erfaring som barnet har med sig, at voksne f.eks. bider barnet for at lære barnet at de ikke må bide, det gør ondt.
- Det kan være imitation af andre børn. Børn lærer af hinanden og efterligner hinanden.
- Det kan være fuldstændig impulsivt, som komme ud af den blå luft, hvor ingen kan forklare hvorfor.
Det er vigtigt at markere, når hun gør noget galt og bider hun dig så må du sige "AV!" og sætte hende fra dig. Netop det at du sætter hende ned, lader en handling følge med, vil gøre at hun bedre husker, at her gjorde hun noget forkert, her gjorde hun noget som du ikke bryder dig om.
Men det er vigtigt ikke at skælde meget ud og ikke at bære nag, for så kan det komme så langt at barnet lever op til rollen som den der bider. Barnets adfærd bliver forstærket af forventninger og gentagende irettesættelser.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske