Svar: Protesterer over at sidde i stol
5. februar 2011
Alder:
14 mdr.
Hej med dig
Det er helt normalt at børn i din drengs alder protesterer over at blive sat i en stol. Han har jo en alder lige nu, hvor han begynder at gå mere rundt og oplever verden mere og mere på egen hånd, og han bliver naturligt mere og mere selvstændig og viser mere og mere egen vilje.
Så at protestere over at blive sat i en stol, er ofte udtryk for netop at ville selv, fuldstændig ligesom han protesterer over at få jakke på, skulle ligge ned, når han skal have skiftet ble osv.
Det er meget fint, at du lader ham løbe lidt ekstra rundt og først sætter ham i stolen, når han så derefter viser sig parat. Det er også fint at aflede ham, når han f.eks. skal sidde i autostol eller klapvogn, ligesom det er fint at du en gang imellem tager ham på skødet ved bordet, fordi han gerne vil spise, hvis han får lov til at sidde der.
Andre gange kan du gøre det, at du stiller små krav til ham. Hvis han f.eks. gerne vil have noget at spise, så kan du sige "du må gerne få frugt, men så skal du sætte dig i din stol", så han lærer at det er der det foregår, hvis og når man spiser. Han skal derfor ikke løbe rundt med mad i hånden, men lærer det lille krav der ligger i at sidde ved bordet, når man spiser.
Jeg ved ikke hvad type stol I har, for der findes jo mange modeller. Hvis det er en type som trip-trap stol eller lignende, så vil han omkring 1½ års alderen nyde at få bøjlen af og selv kunne kravle op og sætte sig. Det kan give ham netop følelsen af at være selvhjulpen og når man selv kan kravle op og ned, så er det også sjovere at sætte sig :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske