Svar: Er min datter normal?

3. februar 2011

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Det er ikke noget i det du fortæller, som lyder unormalt :) Det lyder faktisk som om at du har en rigtig fin pige, der udvikler sig helt normalt og som har en naturlig reaktion på uro i hverdagen.

Børn er forskellige og hvor nogle børn ingen problemer har med at blive slæbt med rundt til babygymnastik, i svømmehal, på cafe, i børnehave med storebror, have gæster osv. Ja så vil andre børn reagere voldsomt på sådanne skift. De tåler simpelthen ikke så store skift og så meget uro i hverdagen og det lyder som om at du har fået en af hver :) Derfor bliver du naturligt også ekstra frustreret, fordi du jo er vant til en dreng, som bare er helt anderledes end den datter du pludselig har fået :)

Din datter har også en alder nu, hvor hun tydeligt skelner mellem, hvorvidt hun er hjemme eller ude, om hun er i favn på dig eller en fremmed (mormor) og det er helt naturligt at hun reagerer med gråd og helst vil være hos dig. Især i 3-4 måneders alderen oplever man ofte dette og børn kan sagtens ned i denne alder vise "separationsangst" som man jo ellers ofte først taler om i 8-10 måneders alderen.

Din datter lyder til at have behov for meget ro og stabilitet i hverdagen og behov for struktur og forudsigelighed. Derfor er det vigtigt at du er omkring hende, på en helt anden måde, end det har været nødvendigt med din dreng. De er to forskellige børn og de skal opdrages forskelligt :) Det er svært, men det er også enormt berigende og netop noget af det fantastiske man oplever, når man får flere børn. Tænk at man kan have samme forældre og så alligevel være så forskellige :)

Det kan heller ikke ...

Annonce

... udelukkes, at din datter måske kunne høre til det man kalder for "high need". Helt overordnet, så synes jeg ikke om at man putter børn i kasser og give dem "specielle diagnoser". Jeg går heller ikke ind for at man betegner sit barn som "astmabarn" eller "flaskebarn" ...

Og lige netop omkring High Need, så må man jo sige at alle børn et eller andet sted er dette - alle børn har et stort behov for stimulation, mad, opmærksomhed, søvn, hjælp til ro osv. Ligesom børn naturligt har en udforskningstrang og lyst til at lære, et meget højt aktivitetsniveau ...

Når det bliver relevant at tale om High Need Babies, så er det fordi at nogle børn naturligt virker mere krævende. Hvor de fleste børn måske har brug for ekstra meget hjælp til at spise og koncentrere sig om det eller har brug for hjælp til at lukke af for verden og overgive sig til søvnen - så har de såkaldte High Need Babies ofte behov for hjælp til det hele. Og derfor er det så utroligt svært for forældrene.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det kan tit være rigtig svært at opfylde disse børns behov og man kan som forældre meget hurtigt få en følelse af ikke at slå til. Her kan det hjælpe forældrene at vide, at der ikke er noget i vejen med ens barn, eller at det ikke er fordi man ikke gør det godt nok eller gør noget forkert - det er 'bare' sådan ens barn er, det er barnets personlighed.

Måske er din datter en high need baby, måske vil det give dig en ro at vide, at der er børn, som har brug for hjælp på mange punkter, som kan være svære at aflæse og dermed svære at tilfredsstille. Men du må forsøge så godt du kan.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Forkølelse

Hvis det lille barn er forkølet, kan han/hun få besvær med at spise, da det er svært at få vejret ordentligt igennem næsen. Det betyder også, at barnet kan have svært ved at sove.

Her er et par gode råd:

- Hæv hovedenden, der hvor barnet sover, med et par bøger eller et sammenrullet håndklæde under madrassen

- Brug lidt modermælk eller saltvand som næsedråber. Dryp det direkte ned i næsen. Du kan evt. bruge en lille ske eller en pipette. Saltvand og...

Læs mere i Babylex

Cykelhjelm

Alle børn bør bruge cykelhjem, når de cykler. Det gælder både når de cykler selv og når de sidder i cykelstol, i en ladcykel eller i en cykelanhænger.

Vælg en godkendt hjelm. Det vil sige en hjelm med et CE-mærke og godkendelsesnummeret EN 1078.

Derudover så skal hjelmen sidde rigtigt og det gør den når den dækker panden og sidder så stramt, at den ikke kan skubbes tilbage i nakken. I de fleste hjelme sidder skumgummipuder, som hjælper til at justere størrelsen, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Du har efterhånden reddet mig nogle gange. Jeg er meget taknemmelig for din rådgivning, især nu hvor jeg befinder mig i udlandet og er mor til mit første barn, hvilket betyder, at alt er nyt.

Hilsen
Mor i udlandet