Brev:
Er min datter normal?
3. februar 2011
Alder:
3 mdr.
Er min datter normal?
Hej Helen
Nogle gange er jeg ved at være i tvivl om min datter er normal. Hun blev født 2 dage efter termin med akut kejsersnit (pga grøn fostervand) og kom i behandling med antibiotika da hun havde slugt fostervand under fødslen.
Hun har fra dag 1 været meget opmærksomhedskeævende og græd meget den første måneds tid ind til jeg lærte hende bedre at kende og vidste hvad hendes behov var. Det er ikke fordi hun ikke trives som sådan, men jeg skal virkelig bruge tid og en masse energi for at hun er tilfreds og trives. Og så er det jeg tænker om det er unormalt eller om hun bare er en ganske almindelig baby.
Når jeg sammenligner med storbroren er hun jo et skrigebarn. Storbroren sov ca 20 timer i døgnet de første 4-5 mdr. Han faldt hurtigt i søvn selv efter amning, sov 2-3 timer ad gangen og når han var vågen var han for det meste glad.
Lillesøster er en helt anden. Hun skal vugges i søvn og vågner efter 30-45 minutter - konsekvent. Tager jeg hende op er hun ulykkelig fordi hun jo ikke har fået sin søvn så jeg skal være på vagt og vugge hende videre i søvn når hun vågner der efter en halv time. Jeg føler at jeg konstant skal være opmærksom på hendes behov for ellers bliver hun utilfreds og ulykkelig. De dage hvor jeg er hjemme hele dagen går det fint for så bliver hun ammet og puttet og leget med lige præcis når behovet er der. Men jeg kan jo ikke være hjemme hele dagen - hved dag.
Jeg går til træning hvor jeg kan have hende med da det er specielt for mor med baby. Jeg vælger at tage bussen i stedet for bilen og et par timer før fordi jeg tænker at hun jo kan få sovet i barnevognen på vej mens jeg går en tur med hende så hun er frisk når vi er der. Men til trods for det går galt. Hun bryder sig slet ikke om at sove i barnevogn og prøver at komme op, løfter hovedet osv.
Hvis det Endelig lykkes at få hende til at sove, så sover hun max 30 min. til trods for at hun ef træt og har været vågen i flere timer inden. Synes bare det går galt hver gang selvom jeg virkelig prøver at få det til at hænge sammen. Under træningen går det fint den første halve time men så begynder festen. Hun er jo træt men jeg vil jo gerne træne. Hun kunne jo have sovet på vejen tænker jeg:-)
Samme stil kører hun når vi er hos andre (mine forældre f.eks.). Min mor passer hende en aften om ugen da jeg går til rytmik med den store. Her er hun også dybt ulykkelig. Skriger faktisk i søvn og min mor kan slet ikke trøste hende lige meget hvad hun gør. Så nu har vi aftalt at næste gang passer min mor hende hjemme hos os så hun kan puttes i sin egen vugge. Vi snakker altså om et par timer så jeg tænker at det burde gå uden gråd men det lykkes simpelthen ikke.
Mit spørgsmål er altså om det er normalt at hun skal være så tids og energikrævende?? Hvis ja hvornår går det over? Hvis det gør. Det er svært - nærmere umuligt for mig at tilrettelægge min dag efter hendes ustabile rytme da jeg jo har et andet barn som skal køres i børnehave, hentes osv. Og hvis tidspunktet ikke lige passer med hende den bestemte, så er der ballade.
Når hun er tilfreds er hun til gengæld SÅ dejlig og enormt kvik og fremme i skoene sammenlignet med storbror. Kunne vende sig fra mave til ryg allerede 1 mdr gammel og nu er hun tæt på at vende sig fra ryg til mave. Pludrer meget varieret og kan have lange "samtaler" med hende. Så hun er også sjov at være sammen med - så længe alt sker på hendes præmisser.
Hilsen