Svar: Elsker at stå
1. februar 2011
Alder:
7 mdr.
Kære Mor
Det er helt naturligt at jeres datter elsker at stå, det er dejligt for hende at mærke styrken i sine ben og det er dejligt for hende at se verden fra den vinkel. Ligesom det også er rigtig dejligt for hende, at se sig selv gøre ting, som hun ser I andre gør - børn spejler sig jo i os forældre og vil så gerne det samme som de ser :)
Jeres datter må meget gerne stå, når I støtter hende og i de situationer I beskriver. Men I skal ikke stille hende op ved borde, stole osv. Hun rejser sig ved disse ting, når hun er parat :)
Man må meget gerne støtte børn i den udvikling de er igang med, men man skal ikke pace til noget de ikke er parate til.
Jeres datter vil også elske at hoppe på jeres skød og det vil være rigtig godt at lave hoppelege med hende. I kan syge f.eks. "ride ranke" på skødet, det er en gammel leg, som hun vil elske :)
Syng også fagtesange med hende, hvor I bruger både jeres hænder og hendes krop. Syng f.eks. "Hjulene på bussen" og når hjulene drejer rundt, så cykler I med hendes ben og når dørene åbner og lukker, så bruger I hendes ben ind og ud. Det vil være skønt for hende, at lege sådanne lege nu og netop bruge sig selv og sin krop i samvær med jer :)
At hun står på tæer er normalt, de vil de fleste børn gøre de først par måneder, hvor de begynder at stå, men i takt med at hun får bedre og bedre balance og bliver mere og mere mobil, bør hun komme ned på flad fod. (Jeg vil her lige nævne at hun ikke bør sidde i en gåstol, fordi det netop kan gøre at hun begynder at gå på tæer i stedet for at bruge sin fod rigtigt og det kan give problemer senere hen - ikke at hun gør det hos jer, men en vigtig detalje, også til andre).
Når et lille barn skal stå og holde balancen, så sker det ved at barnet holder sin vægt oppe ved at bevæge tæerne op og ned. Det vil sige at deres storetå flexer opad og deres lilletå vender udad og griber nedad. Når barnet begynder at rejse sig og stå selv, vil det skiftevis stå på tæer og komme ned på flad fod. Det er ved at koordinere disse bevægelser at de små børn kan flytte deres vægt og holde sig oprejst.
Kommer hun ikke ned på flad fod, så kan en fysioterapeut komme ind over og lægen kan evt. henvise jer videre. Men som sagt er det helt naturligt at hun lige nu står mere på tæerne end på foden :)
Fortsat held og lykke og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske