Svar: Sprog - selvopfundne ord
30. januar 2011
Alder:
18 mdr.
Kære Sanne
Det lyder som om at jeres datter er rigtig godt med sprogligt og det er helt normalt og forventeligt, at hun blander de to sprog. Netop børn der vokser op som flersproglige, vil have et ordforråd der består af ord fra begge sprog og de spekulerer ikke over, hvorvidt de taler det ene eller det andet, men bruger simpelthen det ord de nu har i deres repertoire.
Man siger ofte at børn der vokser op som tosprogede er senere til at tale, men det passer faktisk ikke. For deres ordforråd er ligeså stort som hos børn der kun skal lære et sprog, deres ordforråd består bare af ord fra to sprog. Derfor kan jeres datter måske færre danske ord end et barn i Danmark kan i samme alder, men sammenlagt er hendes ordforråd det samme :)
Det er helt naturligt at børn bruger selvopfundne ord. Ofte er det ord, som barnet umiddelbart har svært ved at sige og derfor siger noget andet. Barnet bliver forstået og bruger naturligt det ord som en del af sit ordforråd og derfor er det naturligt at jeres datter bruger ordet "why" i stedet for "igen" eller "nochmal". For hende betyder det bare at få noget gentaget og det er det I gør, når hun bruger det ord, så det virker, hun opnår det hun gerne vil.
Der var engang en talepædagog der fortalte mig at man skal se indlæringen af sproget som en båndoptager, hvor der bliver optaget nogle ord først på båndet. Mange af disse ord vil naturligt have forkert udtale, fordi de ikke bliver spolet tilbage og optaget over før båndet er helt fuldt. Derfor vil man naturligt ofte opleve, at børn f.eks. i lang tid siger "bar" i stedet for "far" fordi de har lært sig ordet sådan til at starte med. Men de kan godt sige "fest" som også starter med "f" fordi det ord er kommet til senere.
Jeg kender en pige, som havde et selvopfundet ord for ketchup, hun sagde konsekvent butlip ... og mente i flere år at det var ordet for ketchup. Det tog rigtig lang tid at få spolet butlip over og erstattet med det rigtige ord ketchup og jeg tænker at det for jeres datter sandsynligvis vil være det samme. Hun vil bruge ordet "why" i stedet for "gentag" i en længere periode - og det er okay.
Det vigtigste med børn og sprog er, at barnet kommunikerer, viser lyst til at tale og bruge sit sprog. Og derfor er det vigtigt at man ikke retter på barnet, for føler barnet sig forkert, så er der risiko for at barnet ikke taler nok ...
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske