Brev:
Søvnproblemer – for sent, for lidt og for let
30. januar 2011
Alder:
9 mdr.
Søvnproblemer – for sent, for lidt og for let
Hej Helen,
Vi har ret desperat brug for hjælp med en række problemer i forhold til vores søns søvn. Han er 9 mdr. gammel og udover søvnproblemerne en meget velfungerende, aktiv og fuldstændig normalt udviklet dreng – endda ret hurtigt udviklet med mange ting både mentalt og fysisk.
1) Det første og pt største problem er, at han ikke sover igennem, men derimod vågner ofte 7-8 gange i løbet af natten og har svært ved at finde ro igen. 3-4 af gangene ammer jeg ham liggende på en madras på gulvet, hvilket er den ’nemmeste’ og mest effektive løsning, da han ret hurtigt falder i søvn med brystet i munden efter at have drukket. De andre gange forsøger jeg eller faren med beroligende ord, kærtegn og rokken med hans dyne om ham.
De fleste gange er vi i tvivl, om han egentlig er vågen eller halvsovende – kun sjældent har han decideret åbne øjne, begynder at kravle rundt osv. Det virker altså som hans søvn blot er forstyrret. Han har de sidste par måneder døjet med resterne af en forkølelse, som gør at han ofte hoster om natten eller har slim i næse/svælg. Desuden har han indenfor de sidste tre måneder fået 4 af sine tænder. Alt sammen noget der kan forstyrre søvnen, men vel ikke i den grad vi oplever, og vel ikke i flere måneder???
Lige for at give dig et overblik er vores typiske døgnprogram som følger i ca.-tider:
8.00 Vågner og ammes
9.00 Grød med frugtmos plus lidt mælk eller vand
11.00 Puttes ved amning
11.00-12.30 Formiddagslur
13.00 Brødhapser med pålæg og grøntsagsmos plus lidt mælk eller vand
15.30 Puttes ved amning
15.30-17.00 Eftermiddagslur
17.30 Amning
18.30 Grøntsagsmos med kød eller fisk (prøver at spise med af vores mad først)
20.00 Amning
22.15 Puttes ved amning
22.30 Sover
Altså sover han kun omkring 9-10 timer om natten – og jo afbrudt af de mange halv-opvågninger. Om dagen sover han godt og ret forudsigeligt, ca. 3 timer i alt fordelt på to lure. Dog har jeg også her det problem, at jeg har svært ved at lægge ham uden at amme ham i søvn.
2) Det næste problem er, at vi desværre er kommet ind i en skæv døgnrytme, hvor han først bliver puttet mellem 22 og 23 om aftenen. Dette affødt af, at hans egen naturlige søvnrytme fra starten syntes at være fra sen aften til sen morgen, plus at vi to voksne også begge er b-mennesker og min kæreste selv bestemmer sine arbejdstider, mens jeg jo er på barsel. Det har bare vist sig at være ret hårdt stort set ikke at have nogen aften uden en vågen baby. Og vores egen sundhedsplejerske har i øvrigt givet os besked om at vænne ham til at komme i seng kl. 20 hurtigst muligt. Men hvordan???
Drengen er lysvågen og i hopla om aftenen og viser ikke træthedstegn før ved 22-tiden. De gange vi har lagt ham ved 20-tiden, tager han så blot en kort lur og vågner endnu mere aften-frisk end ellers. Og hvis vi insisterer på at lade ham blive liggende i sengen, bliver han meget gal/ked af det og skriger til vi tager ham op. Er det noget med at vække ham tidligere om morgenen? At afkorte hans lure i løbet af dagen? Eller simpelthen at affinde os med at lade ham skrige og så bare blive hos ham til han måske skriger sig træt? Især jeg har meget svært ved ikke at tage ham op, hvis han direkte skriger eller græder.
3) Det sidste problem er, at han sover meget let og fx kan vågne af, at én af os hoster eller vender sig i sengen. Vi kunne derfor godt tænke os at flytte ham på eget værelse. Men er det ikke lige lovlig meget også at flytte ham væk fra os samtidig med, at vi ændrer hans søvnrytme og tager natteamningerne fra ham?
Det skal i øvrigt nævnes, at han tilmed ikke sover i egen seng endnu, men bliver puttet i sin barnevogn ved siden af os for så at flytte ned på en madras på gulvet sammen med mig under natte-amningerne. Det har været en kæmpe fordel at kunne rokke ham i barnevognen, hvis han vågnede i utide, og vi frygter derfor at skiftet til egen seng (selvom den evt kunne stå i vores soveværelse) vil gøre nattesøvnen endnu mere bøvlet. Men måske der er nogle teknikker til at få barnet videre i søvnen, selvom sengen ikke kan vugges?
Vi er meget motiverede for at gøre noget ved alle tre problemer. Men hvordan skal vi gribe det an? Og i hvilken rækkefølge? Og er det for meget at gå i gang med alle problemerne på én gang?
Med venlig hilsen
en meget træt mor;)