Svar: Bevægelse af hovedet
29. januar 2011
Alder:
2 mdr.
Kære Julie
Tillykke med din lille dreng og velkommen til :)
Den ekstenderende bevægelse af din drengs hoved, nakke og skuldre, synes jeg bør undersøges. Børn kan godt ekstendere i kroppen, hvis man f.eks. holder hånden på deres baghoved når de skal spise, fordi de føler sig presset og det er ubehageligt for dem. Derfor er det vigtigt at man ikke støtter barnets hoved ved at holde hånden direkte på baghovedet, men derimod ved at holde hånden lavt på baghovedet og mere støtte nakken. Det er sandsynligvis dette du oplever, når du skriver at når I støtter hans hoved, så får det ham bare til at presse hovedet endnu mere bagud.
Men børn skal normalt ikke ekstendere i hoved og overkrop, når de sover, ligger i favnen hos deres forældre, ligger hen over skulderen på deres forældre osv. som du beskriver. Det lyder hos jer, som om jeres dreng på en eller anden måde er låst i den stilling og det skal en læge se på.
Der kan f.eks. være tale om at han har en fejlstilling i de øverste nakkeled, som gør at han bliver C eller "banan formet", når han ligger. Og det er vigtigt at få løsnet dette op, da det eller kan være af stor betydning for hans motoriske udvikling. Du skal også være opmærksom på at han ikke får lejringsbetinget skævt kranie, hvis han altid ligger med hovedet til den samme side, det er vigtigt at du hjælper ham med at få drejet sit hoved skiftevis til højre og venstre, så hans hovedfacon bliver pæn og rund.
En læge skal vurdere ham og så vil det sandsynligvis være rigtig godt at jeres dreng får behandling af en fysioterapeut. Måske har jeres dreng det der hedder Kiss Kidd syndrom, men der findes mange andre mulige årsager og årsagen skal findes, for at han kan blive behandlet.
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske