Svar: Tandbørstning - 14 mdr.
23. januar 2011
Alder:
14 mdr.
Kære Mette
Det er altid bedst, hvis man kan undgå at skulle børste tænderne med 'vold og magt'. Hvis man skal holde sit barn hårdt fast, for at få børstet tænderne, kan det hurtigt blive til et overgreb på barnet og det kan jeg godt forstå du ikke bryder dig om.
Det er for det første en rigtig god idé at bryde hele situationen ved at børste tænderne et andet sted end I plejer. Det vil sige, at hvis I plejer at børste tænderne på badeværelset, så prøv i stedet imens han ligger på puslepuden, i sofaen, på køkkenbordet eller hvad I nu synes. Ligesom du også kan forsøge at sætte ham foran et spejl, hvis han plejer at være i din favn osv.
Det er vigtigt at du lige nu gør tandbørstningen så kortvarig som muligt. I takt med at han bliver tryg og fortrolig med hele situationen igen, så øger du tiden du bruger og grundigheden du får det gjort med. Du skal altså lige nu stoppe inden det bliver for meget, så han begynder at forbinde det at få børstet tænder med noget hyggeligt og ikke ubehageligt.
Derfor må I også vigtigt at du lige nu accepterer at du ikke når hele munden igennem, selvom du godt ved at du bør det, og selvom mundhygiejne er vigtigt, så er fokus lige nu ikke at alle tænder skal børstes, men at det bliver acceptabelt at børste lidt - og igen, derefter øger du antallet af tænder i takt med at han bliver fortrolig med det.
Gør også det at du fokuserer på forskellige områder i munden alt efter om det er morgen eller aften der børstes, så du på den måde alligevel når at få børstet på lidt forskellige tænder.
Du kan bruge almindelige voksentandpasta til din dreng, men du kan også prøve at købe en speciel børnetandpasta, da nogle børn bedre kan bedre lide smagen af disse og synes det er sjovere, hvis der er figurer på tuben. Når du vælger tandpasta, så skal du sikre dig at der er et fluorindhold på mellem 1000-1500 ppm og så skal du kun bruge en mængde der svarer til hans lillefingernegl.
En elektrisk tandbørste eller en tandbørste på batteri fungerer for nogle rigtig godt, fordi barnet synes det er sjovt når det "snurrer" i munden. Andre børn bliver bange for lyden ...
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske