Svar: Seperationsangst

22. januar 2011

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Louise

Jeg synes det lyder som om at I har rigtig god mulighed for at være sammen med jeres datter og mulighed for at flekse det at være hjemme og det at studere. Det lyder rigtig dejligt og meget fint at I har indrettet jer sådan.

At lillepigen bliver ked af det, når en af jer går og synligt savner jer er normalt. Det handler om at hun naturligt har rigtig svært ved at skifte situation og stadig er så lille at hun ikke forstår, hvor I er, når hun ikke kan se jer. Hun forstår ikke hvor I går hen og kan ikke engang forholde sig til at hun er i stuen og I er i køkkenet. Når hun ikke kan se jer, føler hun sig naturligt ladt alene. Heldigvis er hun jo ikke alene, men har den anden og hun er meget heldig, at have to så primære tilknytningspersoner, som I begge er :)

Det kan være en god idé at I siger farvel når I går og laver et fast ritual omkring dette. Det kan være at den ene står i vinduet og vinker med jeres datter på armen, mens den anden går ud og vinker fra gaden. Hvis det er dig, der står med jeres datter på armen, så skal du virke glad og positiv og bekræfte "far ...

Annonce

... kommer igen" og derefter skal du aktivere og aflede hende, så hun kommer videre, begynder at lege, får lidt at spise eller lignede og der så naturligt er en ny situation.

Netop i 12-14 måneders alderen hvor børn ofte begynder at gå mere rundt på egen hånd, kan man opleve lidt samme separationsangst som i 8-10 måneders alderen, hvor barnet begynder at kravle og det kan godt være nødvendigt at I her lige giver hende lidt ekstra nærhed, fysiske kram og kærtegn. Hun har naturligt brug for at mærke jer lidt mere.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du kan lave et lille fotoalbum med billeder af jer alle, som I kan kigge i, når hun i løbet af dagen f.eks. savner far. Ved at se et billede af ham og tale om ham, vil hun få lidt fornemmelse af at han ikke er forsvundet for evigt, men stadig er der et eller andet sted og du kan igen betrygge og sige "far kommer igen", så hun føler at det er okay. Men så du naturligvis også anerkender, at hun savner ham - for hun nyder jo naturligt når I alle tre kan være sammen, det gør I jo alle :)

Håber mine tanker hjælper lidt videre og giver lidt ro med på vejen :)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Laktulose

Laktulose er et middel, som bruges ved hård mave. Hvis du oplever, at dit barn ikke kan komme af med sin afføring, afføringen er knoldet og hård, måske virker dit barn til at have smerter i forbindelse med, at det skal have afføring - så kan læge eller sundhedsplejerske anbefale dig, at du giver dit barn laktulose.

Laktulose drikkes, og kan f.eks. gives til baby på en ske. Laktulose virker ved at binde vand i tarmen og derved blødgøres afføringen, så barnet lettere kan komme af...

Læs mere i Babylex

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.