Svar: Er han asocial eller bare social på en anden måde?
20. januar 2011
Alder:
2 år, 11 mdr.
Kære Hanne
Hvor gerne jeg end vil, så er det meget svært for mig at vurdere, hvad det handler om, herfra hvor jeg sidder.
Umiddelbart tænker jeg, at det jo kan være helt naturligt for Marco at sætte sig væk fra de andre - det er børn der er betydeligt yngre end han er, han er irriteret over den støj de laver og han hygger sig faktisk med at være for sig selv ... måske bare et tegn på at han er ved at være parat til børnehave.
Han lyder jo ikke til at have kommunikationsproblemer, han lyder ikke til at have det svært med at være social, - du fortæller jo at han har gode venner og at han også på jeres ferie fint kunne skabe relationer til andre børn. Han er bare en mere stille og rolig dreng, som tænker over tingene, og ikke stiller sig forrest og siger "tag mig, tag mig" og det skal der jo også være plads til. Vi er alle sammen forskellige og hvor nogle altid råber op i forsamlinger, så er andre naturligt mere tilbageholdende.
Problemet er hvis jeres dreng bliver holdt tilbage på grund af andre, hvis det bliver problematiseret at han er tilbageholdende og at det faktisk skyldes at de andre er dominerende og fylder for meget på en negativ måde, hvor han ikke får plads til at være den han er. Men så længe han trives og selv vælger at trække sig og har det godt med det, så er det jo i princippet okay ...
Hvad der sker i børnehaven må I se hen af vejen. Det lyder som et hyggeligt og meget intimt sted, hvor der er plads til alle børn og hvor man netop kan styrke børnenes forskelligheder og møde dem, hvor de hver især er og ud fra de behov de hver især har. Det lyder godt og som noget Marco godt kunne profitere rigtig godt af.
Det er naturligvis lidt interessant at finde ud af, hvorfor han lægger ud med at sige "det kan jeg ikke lide ..." om børnehave og det kunne være rigtig godt, hvis du kunne få ham til at sætte lidt flere ord på. Måske er det slet ikke børnehaven han ikke kan lide, måske er det følelsen af at skulle skifte, at det er noget nyt og dermed usikker grund. Når børn udtrykker usikkerhed overfor noget, så kan de jo gøre det på mange måder og det vil være helt naturligt at han netop er usikker på det skift.
Selvom han er fascineret af legetøjet og umiddelbart tiltrækkes mere af dette end af de andre børn, så interessere børnene ham sandsynligvis også - men hvad skal han sige til dem, han kender dem ikke, ved ikke hvordan de reagerer, han er helt på gyngende grund, og så er det bedre at trække sig og holde sig til legetøjet, for det er noget han kender. Eller han kan i stedet sige "det kan jeg ikke lide", som udtryk for sin usikkerhed.
Jeg tænker det er vigtigt at I taler med ham om børnehaven og det skift der kommer som noget super dejligt og positivt. Tal med ham om hvad man kan lege der, hvad du har set der var af legetøj, hvordan legepladsen var, at de voksne virkede søde og rare osv. så han fornemmer at du er glad og tryg ved det sted. Men sæt også lidt ord på de følelser han måske har "jeg kan godt forstå du bliver ked af det" eller lignende, så det bliver gjort legalt at det kan være svært at skifte. Ligesom du også kan bekræfte at du også kommer til at savne ham, men at du så tænker på at I ses igen og så glæder du dig til det eller lignende, så han fornemmer at de følelser han har er legale, det er okay.
Hvordan det så videre går med hans sociale evner, det er I nødt til at se når han starter i børnehaven og pædagogerne vil der også være uddannet til netop at vurdere dette og også støtte ham, hvor han må have behov. Han er stadig ikke ret gammel og skal først nu rigtigt igang med at udvikle sin sociale kompetencer, det er først nu, at han skal igang med at udvikle det der kaldes social intelligens.
Jeg håber mine tanker kan bruges lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske