Vågner mange gange hver nat

20. januar 2011

Kategori:
Alder:
14 mdr.

Vågner mange gange hver nat

Kære Helen

Vi er mor til en pige på 14 måneder, som desværre stadig ikke har fået lært at sove igennem om natten.

Vi har læst din bog om søvn, og den er meget interessant, og giver mange gode oplysninger omkring børns søvnvaner, men vi har desværre ikke haft held til at omsætte de mange gode råd til virkelighed, så vi skriver til dig nu for at bede om nogle supplerende råd til, hvordan vi rent praktisk skal gribe opgaven an.

Vi har helt sikkert taget alle de forkerte søvnassociationer i brug, først amning og flaske i de første 6 måneder, vuggen i mors og fars arme og siden flasken. Og vi har nu brug for hjælp til at komme i gang med nogle ordentlige rytmer, så vi får mulighed for at få lidt mere søvn alle tre.

Hendes søvnrytme ser således ud om dagen:

Vores datter er 14 måneder, og hun har gået i vuggestue i de sidste 4 måneder, hvilket hun er meget glad for. Siden hun begyndte i vuggestue, har hun kun sovet én lur om dagen, og den kan vare alt mellem 1,5 og 3 timer. Det svinger meget også i weekenden og i ferierne, og der er ikke rigtig noget system i, hvor længe hun sover. Hun bliver lagt samme tid hver dag, men nogle dage vågner hun bare hurtigere end andre dage. Måske er det lidt påvirket af, hvornår der lige er uro omkring hende i soverummet i vuggestuen, men det kan på den anden side også variere i weekenden, hvor hun sover i sin egen seng på sit værelse.

Hendes søvnrytme ser således ud om natten:

Hun bliver sædvanligvis lagt i seng omkring kl 20, efter aftensmad, bad, tandbørstning og putning i egen seng, og der får hun lidt MME i en flaske, mens hun ligger i sin egen seng. Derefter får hun sutten, og så falder hun som regel i søvn med det samme.

Derefter sover hun sit bedste "stræk", hvor hun højest skal have sutten en eller to gange, men nogle gange hører vi slet intet til hende i denne fase af hendes søvn.

Omkring kl 23 starter showet så som regel med, at ...

Annonce

... hun vågner og skriger, og ikke vil lade sig nøjes med sutten, så vi må ofte give en ny flaske på dette tidspunkt. Den får hun også i sin egen seng.

Derefter sover hun så til kl ca 1-2, hvor vi måske skal give hende sutten nogle gange, men omkring kl ca 2, kan vi godt opgive at få hende til at sove i sin egen seng mere, hvis vi selv vil have noget søvn (ellers må vi rende frem og tilbage til hende hver 10. minut), så der tager vi hende som regel med ind i vores seng, og der falder hun som regel i søvn af sig selv med det samme.

Nogle nætter er vi heldige, at hun så kun vågner en eller to gange inde i vores seng og skal have sut eller måske lidt vand på flaske. Men på det seneste har hun desværre fået for vane at vågne "for meget", og flere gange, så hun enten ligger og skriger, klapper eller pludrer eller forsøger at komme op og ud af sengen omkring kl 3-4. Det sker ikke så sjældent, at vi ligger vågne på den måde i en times tid mellem kl 3 og 4, hvor vi kæmper en kamp om, hvorvidt vi skal sove videre. Så falder hun i søvn igen (nogle gange må jeg igen give flaske evt kun med vand), og sover til ca kl 6, hvor vi så står op.

Andre gange er hun måske vågen 6-10 gange i tidsrummet fra kl 2-6.

Det skal siges, at hun har været rigtig meget syg og dårlig, siden hun startede i vuggestuen, men selv i de perioder hvor hun ikke har fejlet et eller andet, kører det skidt om natten.

Hun spiser generelt rigtig pænt og meget. Hun er ikke kræsen, og vi har svært ved at forestille os, at hun går sulten i seng med den mængde mad, hun indtager både i vuggestuen og derhjemme.

Vi forestiller os egentlig, at problemerne skyldes, at vi har fået indbygget alle de dårlige søvnassociationer i vores rytme, så kan du hjælpe os med nogle lavpraktiske forslag til, hvad vi helt konkret skal gøre, for at forsøge komme af med dem igen og ind i en bedre rytme om natten?

På forhånd tak.

De søvnløse forældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

17. maj 2024 | Diverse | 16 mdr.

Cyklus efter fødsel

Hej Helen Jeg har denne gang et spørgsmål, som ikke direkte vedrører mine...

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Annonce

Viden om børn:

Navlestreng

Navlestrengen forbinder dit barn og dig til hinanden, så længe barnet ligger inde i livmoderen. Navlestrengen går fra babys navle til moderkagen, og det via navlestrengen at dit barn får alt det, som barnet har brug for, når det skal vokse og udvikle sig i livmoderen.

Lige efter fødslen vil navlestrengen stadig forbinde dig og dit barn, og navlestrengen fungerer fortsat lidt. Man kan se, at den pulserer, så barnet får den sidste ilt fra moderkagen.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Klumpfod (varusfod)

I Danmark fødes ca. 1 ud af 1000 børn med klumpfod. Det svarer til ca. 60 børn årligt i Danmark. Hos ca. halvdelen er der klumpfod på begge fødder.

Klumpfod kaldes også varusfod eller talipes equinovarus. Det er en fejlstilling i en eller begge fødder. Når barnet bliver født, ser foden normal ud, men den kan ikke rettes til normal stilling. Når man ser på foden, vil hælen dreje indad, forfoden pege ind mod midten, og samtidig vil mellemfoden (svangen) være løftet. Foden...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for svar om valg af skole. Som altid er du utrolig dygtig til at "stille skarpt & zoome ind". Det er en gave!

kh Lene