Brev:
Vågner mange gange hver nat
20. januar 2011
Alder:
14 mdr.
Vågner mange gange hver nat
Kære Helen
Vi er mor til en pige på 14 måneder, som desværre stadig ikke har fået lært at sove igennem om natten.
Vi har læst din bog om søvn, og den er meget interessant, og giver mange gode oplysninger omkring børns søvnvaner, men vi har desværre ikke haft held til at omsætte de mange gode råd til virkelighed, så vi skriver til dig nu for at bede om nogle supplerende råd til, hvordan vi rent praktisk skal gribe opgaven an.
Vi har helt sikkert taget alle de forkerte søvnassociationer i brug, først amning og flaske i de første 6 måneder, vuggen i mors og fars arme og siden flasken. Og vi har nu brug for hjælp til at komme i gang med nogle ordentlige rytmer, så vi får mulighed for at få lidt mere søvn alle tre.
Hendes søvnrytme ser således ud om dagen:
Vores datter er 14 måneder, og hun har gået i vuggestue i de sidste 4 måneder, hvilket hun er meget glad for. Siden hun begyndte i vuggestue, har hun kun sovet én lur om dagen, og den kan vare alt mellem 1,5 og 3 timer. Det svinger meget også i weekenden og i ferierne, og der er ikke rigtig noget system i, hvor længe hun sover. Hun bliver lagt samme tid hver dag, men nogle dage vågner hun bare hurtigere end andre dage. Måske er det lidt påvirket af, hvornår der lige er uro omkring hende i soverummet i vuggestuen, men det kan på den anden side også variere i weekenden, hvor hun sover i sin egen seng på sit værelse.
Hendes søvnrytme ser således ud om natten:
Hun bliver sædvanligvis lagt i seng omkring kl 20, efter aftensmad, bad, tandbørstning og putning i egen seng, og der får hun lidt MME i en flaske, mens hun ligger i sin egen seng. Derefter får hun sutten, og så falder hun som regel i søvn med det samme.
Derefter sover hun sit bedste "stræk", hvor hun højest skal have sutten en eller to gange, men nogle gange hører vi slet intet til hende i denne fase af hendes søvn.
Omkring kl 23 starter showet så som regel med, at hun vågner og skriger, og ikke vil lade sig nøjes med sutten, så vi må ofte give en ny flaske på dette tidspunkt. Den får hun også i sin egen seng.
Derefter sover hun så til kl ca 1-2, hvor vi måske skal give hende sutten nogle gange, men omkring kl ca 2, kan vi godt opgive at få hende til at sove i sin egen seng mere, hvis vi selv vil have noget søvn (ellers må vi rende frem og tilbage til hende hver 10. minut), så der tager vi hende som regel med ind i vores seng, og der falder hun som regel i søvn af sig selv med det samme.
Nogle nætter er vi heldige, at hun så kun vågner en eller to gange inde i vores seng og skal have sut eller måske lidt vand på flaske. Men på det seneste har hun desværre fået for vane at vågne "for meget", og flere gange, så hun enten ligger og skriger, klapper eller pludrer eller forsøger at komme op og ud af sengen omkring kl 3-4. Det sker ikke så sjældent, at vi ligger vågne på den måde i en times tid mellem kl 3 og 4, hvor vi kæmper en kamp om, hvorvidt vi skal sove videre. Så falder hun i søvn igen (nogle gange må jeg igen give flaske evt kun med vand), og sover til ca kl 6, hvor vi så står op.
Andre gange er hun måske vågen 6-10 gange i tidsrummet fra kl 2-6.
Det skal siges, at hun har været rigtig meget syg og dårlig, siden hun startede i vuggestuen, men selv i de perioder hvor hun ikke har fejlet et eller andet, kører det skidt om natten.
Hun spiser generelt rigtig pænt og meget. Hun er ikke kræsen, og vi har svært ved at forestille os, at hun går sulten i seng med den mængde mad, hun indtager både i vuggestuen og derhjemme.
Vi forestiller os egentlig, at problemerne skyldes, at vi har fået indbygget alle de dårlige søvnassociationer i vores rytme, så kan du hjælpe os med nogle lavpraktiske forslag til, hvad vi helt konkret skal gøre, for at forsøge komme af med dem igen og ind i en bedre rytme om natten?
På forhånd tak.
De søvnløse forældre