Er han asocial eller bare social på en anden måde?

20. januar 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 11 mdr.

Er han asocial eller bare social på en anden måde?

Kære Helen,

Tak for dit gode svar sidste gang, vi skrev, angående vores bekymring omkring Marcos børnehavestart. Jeg tror, Marco har følt, at der ikke blev lyttet til ham og at hans grænser blev overskredet med al den larm og virvar, der er i legestuen. Det hjalp da vi begyndte, at lade ham bestemme, hvornår han var klar til at gå ind til de andre i legestuen. Vi blev altså ude i gangen, indtil Marco besluttede, at nu var det ok. Der var dog kun tale om et par minutter, men det var hans og ikke vores beslutning.

Vi er dog alligevel stadig lidt bekymrede for hans sociale evner. Når han er i legestue, gider han kun de børn, han kender godt fra dagplejeren. En dag, hvor de tre andre ikke var der, vlle han ikke sidde sammen med de andre børn og få frugt om eftermiddagen men satte sig hen ved et andet bord. Han siger simpelthen, at han ikke kan lide de andre børn.

Nu kan det sevlfølgelig være, fordi han er ved at være en af de store i legestuen og han skal jo begynde i børnehave om et par uger, men vi er nu bekymrede, fordi det jo i dag er sådan, at man helst skal være ret udadfarende for at passe ind. Det er ikke fordi, han ikke kan skabe relationer til andre børn. Han har nemlig meget stærke relationer til ...

Annonce

... de to andre drenge, der går hos hans dagplejemor. Og da vi var på ferie for en måneds tid siden, fandt han også et par børn at lege med på stranden, men det er altid små grupper/enkelte børn, der interesserer ham. Større grupper er ikke hans kop te. Og det har heller aldrig været min eller min mands, men vi har ikke gået i hverken dagpleje eller børnehave og har derfor altid troet, at det nok var derfor. Men måske er det bare generne :-).

Mit spørgsmål er, om vi skal være bekymrede eller om han bare er social på en anden måde end flertallet? Vi vil jo gerne have at han får en god tid i børnehaven. Vi har valgt en lille insitution med kun 22 børn og en dagligdag, hvor børnene er 100% i centrum. F.eks. holder pædagogerne ikke deciderede pauser og møder er der meget få af. Spise- og mødetider er også fleksible, så børnenes behov kan tilgodeses optimalt.

Vi var dernede på besøg i går, og Marco var meget opslugt af alt det nye legetøj men interesserede sig ikke så meget for børnene (men var dog heller ikke bange for dem eller noget). Men da vi kom ud, sagde han, at det kunne han ikke lide... Jeg ved godt, at det er for tidligt at bedømme, hvordan det vil gå, men kan du give os et godt råd?

Mange hilsner,
Hanne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Efterveer

Efter fødslen skal livmoderen trække sig sammen til normal størrelse igen, - disse sammentrækninger kalder man efterveer. Jo flere børn man har født, jo mere vil livmoderen skulle trække sig sammen, og jo værre er efterveerne ofte.

Efterveer mærkes ofte under amning. Når barnet dier ved brystet, produceres hormonet oxytocin, der får livmoderen til at trække sig sammen og i dagene efter fødslen vil livmoderen gradvist blive mindre - lige efter fødslen går livmoderen ofte til...

Læs mere i Babylex

Steriltvandspapler

Steriltvandspapler bruges som smertestillende til fødende kvinder. Det er små indsprøjtninger af helt rent vand, som man lægger ind under huden i lænden.

Det svier, når de lægges ind og der lægges i alt 4 små steriltvandspapler ind. Når de først er lagt, oplever de fleste at de har god smertelindring. Virkningen kommer af, at stikkene afleder smerteimpulser, som netop er høje i lænden, når man har veer.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit svar. Det er rart at blive mindet om alt det positive ved børnehavestarten, det er jo det jeg skal forsøge at give videre ;-)

Tak fra Tina