Svar: Højre- eller venstrehåndet
19. januar 2011
Alder:
7 mdr.
Kære Mor
Da jeg selv er venstrehåndet, har jeg engang forsøgt at sætte mig lidt ind i hvordan det fungerer og man mener at der både er en genetisk årsag, men også en miljømæssigt påvirkning.
Man kan være tillært venstrehåndet, det vil sige at man af en eller anden grund foretrækker venstre hånd og lærer sig at bruge den fremfor højre. Men man kan også være mere genetisk venstrehåndet, hvor centrene i hjernen faktisk er byttet om og dette skulle være arveligt. Man mener også at der er et bestemt gen kaldet LRRTM1, som styrer om man bliver venstre eller højrehåndet. Det gen er med til at styre, hvilke funktioner hjernehalvdelene tager sig af.
Undersøgelser viser, at et barn hyppigere bliver venstrehåndet, hvis moderen er det. Hvis begge forældre er venstrehåndet, så vil kun 25-40% af børnene selv blive venstrehåndet. Der er altså stadig størst chance for at blive højrehåndet.
Man har også undersøgt enæggede tvillinger, som jo har 100 pct ens gener, men det viser sig at i hvert femte tilfælde bruger enæggede tvillinger hver sin hånd. Så det er altså ikke udelukkende gener der spiller ind, men det har en rolle.
Nogle børn er meget hurtige til at vælge én side frem for en anden, og holder fast ved denne side. Andre skifter frem og tilbage i de tidlige år. Generelt siger man, at når børn starter i skole, så bør de have valgt side.
Det er altid bedst at observere uden at blande sig og det er meget vigtigt ikke at tvinge barnet til at bruge den ene eller anden side. Problemerne kan opstå, når et barn som oprindeligt er bestemt til én side, opmuntres til at bruge den modsatte side.
Mit råd er, at man lader børn selv finde ud af, hvilken side der passer dem bedst. Vælger de side hurtigt er det fint, skifter de mellem siderne i et par år, så er det også okay. I stedet for at give barnet ting i en bestemt hånd, så prøv en gang imellem at lægge tingene foran barnet på bordet og lad dem så selv vælge, hvilken hånd de vil bruge ...
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske