Svar: Højre- eller venstrehåndet

19. januar 2011

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Mor

Da jeg selv er venstrehåndet, har jeg engang forsøgt at sætte mig lidt ind i hvordan det fungerer og man mener at der både er en genetisk årsag, men også en miljømæssigt påvirkning.

Man kan være tillært venstrehåndet, det vil sige at man af en eller anden grund foretrækker venstre hånd og lærer sig at bruge den fremfor højre. Men man kan også være mere genetisk venstrehåndet, hvor centrene i hjernen faktisk er byttet om og dette skulle være arveligt. Man mener også at der er et bestemt gen kaldet LRRTM1, som styrer om man bliver venstre eller højrehåndet. Det gen er med til at styre, hvilke funktioner hjernehalvdelene tager sig af.

Undersøgelser viser, at et barn hyppigere bliver venstrehåndet, hvis moderen er det. Hvis begge forældre er venstrehåndet, så vil kun 25-40% af børnene selv blive venstrehåndet. Der er altså stadig størst chance for at blive højrehåndet.

Man har også undersøgt enæggede tvillinger, som jo har 100 pct ens gener, men det viser sig at i hvert femte ...

Annonce

... tilfælde bruger enæggede tvillinger hver sin hånd. Så det er altså ikke udelukkende gener der spiller ind, men det har en rolle.

Nogle børn er meget hurtige til at vælge én side frem for en anden, og holder fast ved denne side. Andre skifter frem og tilbage i de tidlige år. Generelt siger man, at når børn starter i skole, så bør de have valgt side.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er altid bedst at observere uden at blande sig og det er meget vigtigt ikke at tvinge barnet til at bruge den ene eller anden side. Problemerne kan opstå, når et barn som oprindeligt er bestemt til én side, opmuntres til at bruge den modsatte side.

Mit råd er, at man lader børn selv finde ud af, hvilken side der passer dem bedst. Vælger de side hurtigt er det fint, skifter de mellem siderne i et par år, så er det også okay. I stedet for at give barnet ting i en bestemt hånd, så prøv en gang imellem at lægge tingene foran barnet på bordet og lad dem så selv vælge, hvilken hånd de vil bruge ...

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Gravid vitaminer

Når du er gravid, er det ekstra vigtigt at spise sund og varieret - det, du spiser og drikker under graviditeten, har betydning for dit barns udvikling i livmoderen.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide tager et tilskud af folsyre, D-vitamin og jern. Desuden anbefales gravide at få tilstrækkeligt med kalk, enten gennem kosten eller som tilskud.

Folsyre: 400 mikrogram folsyre daglig fra graviditeten planlægges til og med 3 måneder henne. Dette tages i form af...

Læs mere i Babylex

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej

Så er Viggas mor på banen igen og sidder her med smil på læben og tænker over at du fik ret igen..... du har en fantastisk brevkasse og jeg ville være helt lost uden den :))

Tak for en dejlig brevkasse og undskyld jeg ikke kan gøre mine breve kortere :))

Med venlig hilsen
Viggas mor