Svar: Vil konstant være på arm i vuggestuen og leg i børnehaven
18. januar 2011
Alder:
12 mdr.
Kære mor
Det lyder som om at begge børn er blevet kørt fint ind og som om at det hele nok skal gå - det har været hårdt med to indkøringer og der kan naturligvis også komme en reaktion hen af vejen hos dem begge to, når hverdagen rigtigt melder sig. Men en god start er altid godt og det lyder som om at også lillepigen trives, selvom det har været et par hårde uger :)
Det er rigtig godt at hun motorisk gerne vil kravle og også rejser sig ved tingene, det giver hende jo mulighed for netop at bevæge sig rundt, når hun er på gulvet og det burde alt andet lige, gør det lidt sjovere for hende at være der.
Du skal naturligvis finde en balance mellem at give din datter den nærhed og fysiske kontakt hun har ekstra behov for i øjeblikket, netop fordi I er adskilt om dagen og samtidig også forsøge at lære hende, at hun godt kan være ved siden af dig og for sig selv på gulvet, og ikke behøver være på din arm.
Umiddelbart tænker jeg dog, at det naturligt vil komme, i takt med at hun også begynder at gå og også i takt med at personalet i vuggestuen, naturligt ikke kan bære rundt på hende hele tiden og hun må vente. De lyder dog søde og meget opmærksomme og det er rigtig fint at de lader hende sidde hos sig, så meget som muligt i en periode, - lærer hun ikke at være på gulvet hjemme, så lærer hun det højst sandsynligt der ... men naturligvis kan det være lidt hårdt for hende lige nu og naturligvis kan hun have brug for ekstra nærhed og omsorg.
Så ja - en svær balance at finde, men du må forsøge.
Med hensyn til din dreng, er der så slet ikke nogle børn i børnehaven, som er alderssvarende med ham? Heller ikke på de andre stuer? Prøv at tale med pædagogerne om, hvilke af børnene de umiddelbart tænker vil være oplagte legekammerater og tal med dem om, hvorvidt de aktivt kan hjælpe jeres dreng med at få skabt nogle sociale kontakter.
Det er ikke korrekt at børn på 2 år og 8 måneder ikke leger sammen, naturligvis gør de det og de begynder netop nu og i tiden frem at have stor glæde af at lege rollelege, hvor de f.eks. leger "far, mor børn", inviterer til kaffeselskab, leger med køkkenting osv.
Du kan overveje om nogle af børnene skal inviteres hjem en gang imellem, så din dreng og de kan lære hinanden lidt bedre at kende hen af vejen. Men ellers har du naturligvis ret i at så længe han trives, virker glad og lyder til at nyde at være der, så må du tro på at han har det godt. Det lyder som et trygt og rart sted for ham at være.
Børn har også en rigtig god evne til at tilpasse sig hinanden, selvom de har forskellig alder, så det behøver ikke nødvendigvis være et problem :)
Det lyder som om at du skal se tiden lidt an ...
Håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske