Svar: Vil konstant være på arm i vuggestuen og leg i børnehaven

18. januar 2011

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære mor

Det lyder som om at begge børn er blevet kørt fint ind og som om at det hele nok skal gå - det har været hårdt med to indkøringer og der kan naturligvis også komme en reaktion hen af vejen hos dem begge to, når hverdagen rigtigt melder sig. Men en god start er altid godt og det lyder som om at også lillepigen trives, selvom det har været et par hårde uger :)

Det er rigtig godt at hun motorisk gerne vil kravle og også rejser sig ved tingene, det giver hende jo mulighed for netop at bevæge sig rundt, når hun er på gulvet og det burde alt andet lige, gør det lidt sjovere for hende at være der.

Du skal naturligvis finde en balance mellem at give din datter den nærhed og fysiske kontakt hun har ekstra behov for i øjeblikket, netop fordi I er adskilt om dagen og samtidig også forsøge at lære hende, at hun godt kan være ved siden af dig og for sig selv på gulvet, og ikke behøver være på din arm.

Umiddelbart tænker jeg dog, at det naturligt vil komme, i takt med at hun også begynder at gå og også i takt med at personalet i vuggestuen, naturligt ikke kan bære rundt på hende hele tiden og hun må vente. De lyder dog søde og meget opmærksomme og det er rigtig fint at de lader hende sidde hos sig, så meget som muligt i en periode, - lærer hun ikke at være på gulvet hjemme, så lærer hun det højst sandsynligt der ... men naturligvis kan det ...

Annonce

... være lidt hårdt for hende lige nu og naturligvis kan hun have brug for ekstra nærhed og omsorg.

Så ja - en svær balance at finde, men du må forsøge.

Med hensyn til din dreng, er der så slet ikke nogle børn i børnehaven, som er alderssvarende med ham? Heller ikke på de andre stuer? Prøv at tale med pædagogerne om, hvilke af børnene de umiddelbart tænker vil være oplagte legekammerater og tal med dem om, hvorvidt de aktivt kan hjælpe jeres dreng med at få skabt nogle sociale kontakter.

Det er ikke korrekt at børn på 2 år og 8 måneder ikke leger sammen, naturligvis gør de det og de begynder netop nu og i tiden frem at have stor glæde af at lege rollelege, hvor de f.eks. leger "far, mor børn", inviterer til kaffeselskab, leger med køkkenting osv.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Du kan overveje om nogle af børnene skal inviteres hjem en gang imellem, så din dreng og de kan lære hinanden lidt bedre at kende hen af vejen. Men ellers har du naturligvis ret i at så længe han trives, virker glad og lyder til at nyde at være der, så må du tro på at han har det godt. Det lyder som et trygt og rart sted for ham at være.

Børn har også en rigtig god evne til at tilpasse sig hinanden, selvom de har forskellig alder, så det behøver ikke nødvendigvis være et problem :)

Det lyder som om at du skal se tiden lidt an ...

Håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Calcium

Calcium findes hovedsagligt i mælkeprodukter, herunder modermælk og modermælkserstatninger.

Calcium er vigtigt til opbygning af skelettet og er derfor af stor betydning for børn, der naturligt skal vokse meget. Hvis barnet ikke får calcium nok, vil der frigøres calcium fra skelettet for at opretholde koncentrationen af calcium i blodet.

Børn der ammes eller får flaske får dækket deres behov for calcium derigennem og det anbefales at børn får modermælk eller...

Læs mere i Babylex

Slå

Det er forbudt ved lov at slå sit barn. Den såkaldte revselsesret blev afskaffet af Folketinget i 1997. At slå sine børn er således en ulovlig måde at opdrage på - og det gælder også "dask over fingrene", hvis det lille barn piller ved noget det ikke må. Et barn der bliver slået vil føle sig mindre værd.

Et barn der bliver slået er udsat for fysisk vold. Det kan være at barnet får en lussing, en endefuld, at barnet bliver sparket, rusket, brændt med cigaretter eller lignende....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusinde tak for en informationsrig hjemmeside og nogle virkelig fantastiske bøger om børn! Jeg har erhvervet mig hele din bog-serie og efter at have læst dem, bruger jeg dem stadig ofte som opslagsværk. Tak for dem!

Venlig hilsen
Cecilie