Svar: Hvilken slags familiehygge og ferie?
9. januar 2011
Alder:
6 mdr.
Kære Mor
Det lyder rigtig dejligt at I forældre har mulighed for at holde lidt forældreorlov sammen - dejligt at I udnytter dette :)
I kan sagtens tage i zoologisk have eller andre steder, hvor hun kan sidde i sin barnevogn, kigge på dyrene, ting I går forbi. I kan tage lidt mad og drikkelse med og hygge jer nogle timer på denne måde. En tur i svømmehallen er også altid en god idé.
Men ellers tænker jeg, at I jo ikke behøver styrte land og rige rundt, for at aktivere jeres datter. Det er dejligt at have mulighed for at lave ting sammen og opleve ting sammen, men i en alder af 10 måneder vil jeres datter have lige så stor glæde af at I er derhjemme og bruger tid på hende der.
Det kan være ligeså så dejligt for hende og hun kan og vil sandsynligvis blive lige så begejstret hvis I gider ligge på gulvet med hende, tumle med hende, lege gemmeleg bag møblerne - springe frem og sig "bøøøh!". I kan lægge et tæppe over bordet, så der bliver en lille hule under bordet, hun kan kravle ind i, I kan lege borte-leg med bolden, hvor den trilles i forskellige retninger og hun skal følge den og finde den og lave lignende ting.
For børn i 10 måneders alderen er det spændende at opdage verden og her især at opdage små ting og gøre det samme igen og igen. Det kan være byggebægre der stables og væltes gentagende gange, det kan være store klodser, æsker der kan åbnes og lukkes, dåser til at komme ting i. Hvis du laver en køkkenskuffe til hende, hvor den f.eks. fyldes med plastbøtter af forskellige slags, så vil hun kunne få masser af tid til at gå med bare at tømme den igen og igen.
I kan danse til musik, syge sange, lave "hoppi-galoppi" på jeres lår, klappe kage, kigge i bøger, se på billeder af hende selv, jeres familie osv. Når man er 10 måneder gammel, så nyder man at rokke til musik og hun vil nyde at se på ting som hun kender fra sin hverdag.
Så selvom hun er i kravlealderen til den tid og selvom I har lyst til at tage ud og opleve sammen med hende, så vil jeres datter stadig have meget glæde af 'bare' at være sammen med jer og være derhjemme :)
Rigtig meget held og lykke fortsat, og også fortsat god weekend :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske