Svar: Hvilken slags familiehygge og ferie?

9. januar 2011

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Mor

Det lyder rigtig dejligt at I forældre har mulighed for at holde lidt forældreorlov sammen - dejligt at I udnytter dette :)

I kan sagtens tage i zoologisk have eller andre steder, hvor hun kan sidde i sin barnevogn, kigge på dyrene, ting I går forbi. I kan tage lidt mad og drikkelse med og hygge jer nogle timer på denne måde. En tur i svømmehallen er også altid en god idé.

Men ellers tænker jeg, at I jo ikke behøver styrte land og rige rundt, for at aktivere jeres datter. Det er dejligt at have mulighed for at lave ting sammen og opleve ting sammen, men i en alder af 10 måneder vil jeres datter have lige så stor glæde af at I er derhjemme og bruger tid på hende der.

Det kan være ligeså så dejligt for hende og hun kan og vil sandsynligvis blive lige så begejstret hvis I gider ligge på gulvet med hende, tumle med hende, lege gemmeleg bag møblerne - springe frem og sig "bøøøh!". I kan lægge et tæppe over bordet, så der bliver en lille hule under bordet, hun kan kravle ind i, I kan lege borte-leg med bolden, hvor den trilles i forskellige ...

Annonce

... retninger og hun skal følge den og finde den og lave lignende ting.

For børn i 10 måneders alderen er det spændende at opdage verden og her især at opdage små ting og gøre det samme igen og igen. Det kan være byggebægre der stables og væltes gentagende gange, det kan være store klodser, æsker der kan åbnes og lukkes, dåser til at komme ting i. Hvis du laver en køkkenskuffe til hende, hvor den f.eks. fyldes med plastbøtter af forskellige slags, så vil hun kunne få masser af tid til at gå med bare at tømme den igen og igen.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

I kan danse til musik, syge sange, lave "hoppi-galoppi" på jeres lår, klappe kage, kigge i bøger, se på billeder af hende selv, jeres familie osv. Når man er 10 måneder gammel, så nyder man at rokke til musik og hun vil nyde at se på ting som hun kender fra sin hverdag.

Så selvom hun er i kravlealderen til den tid og selvom I har lyst til at tage ud og opleve sammen med hende, så vil jeres datter stadig have meget glæde af 'bare' at være sammen med jer og være derhjemme :)

Rigtig meget held og lykke fortsat, og også fortsat god weekend :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Peanuts og børn

Peanuts (jordnødder) - bør ikke gives til børn under 3 år. Det samme gælder andre hele nødder, kerner fra vindruer, popcorn, hele rå gulerødder og lignende hårde fødevarer.

Børn under 3 år vil ofte have vært ved at tygge og bearbejde hårde fødevarer, og der er derfor en risiko for, at barnet fejlsynker - og det kan være meget farligt. I værste fald kan f.eks. en peanut sætte sig fast ved luftrøret og blokere luftvejene. Især peanuts og kerner fra vindruer har vist sig at udgøre...

Læs mere i Babylex

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for svar. Selvom jeg inderst inde godt ved, at der nok ikke er det store at gøre ved vore urolige nætter - andet end at vente på hun bliver større - så er det altid rart at vende det med dig alligevel.

Jeg synes det er så synd, at du aldrig ser alle de små søde, som vi snakker om. Så her er ihvertfald et billede af vores lille datter - det glade barn.

Kærlig hilsen Stine