Brev:
For meget MME på én gang samt (for?) mange opvågninger ifht. alderen?
9. januar 2011
Alder:
11 mdr.
Kære Helen
Endnu engang tak for en rigtig brugbar brevkasse. Jeg har to overordnede spm ang. vores datter på 11 mdr som vejer lidt over 12 kg og er ca 78 cm (så hun er jo en stor pige):
1) Da hun var ca 9 mdr stoppede jeg amningen helt og erstattede herefter mine amninger med flasker (ca 220 ml pr gang). Hele flasken glider let ned (og hun kunne sikkert godt drikke mere). Langsomt har vi jo ifht. hendes alder trappet én flaske ned ad gangen i døgnet, og nu er vi så 'kun' nede på to, den kl 20 og den kl 23. Resten af døgnet spiser og drikker hun fint, og vi tilbyder en masse varieret mad til hende.
Men forleden spurgte en bekendt mig om det ikke var for meget væske på én gang for sådan en lille baby af drikke 220 ml på én gang, og så endda gøre det både kl ca 20 og derefter igen kl ca 22.30/23, at det evt ville være for hårdt for nyrerne.
Kan dette passe, giver vi hende for mange ml på én gang? Jeg skulle ikke mene at hun sluger så meget fordi hun som sådan er gammel-sulten eler tørstig, for hun spiser og drikker som sagt generelt fint i løbet af døgnet.
2) Hun har siden hun var ca 5 mdr vågnet ADSKILLIGE gange iløbet af aftenen og natten og grædt meget ulykkeligt. Ofte skal der bare lige trøstes lidt og gives sut, men kan det virkelig passe, at hun STADIG nu i en alder af 11 mdr på en normal aften mellem kl 20-23 vågner mellem 2-6 gange og mellem kl 23-6/7 vågner mellem 2-4 gange?
Udover kl ca 22.30/23 hvor hun får en flaske giver vi kun trøst og sut, og evt lidt vand. Hun trives fint om dagen, så går ikke ud fra at det skyldes at hun fejler noget?
Til info har hun haft nogle mellemørebetændelser som alle er blevet behandlet med penicilin, men også længe før disse mellemørebetændelser havde vi problemet. Hun er også blevet flyttet over i sit eget værelse nu, hvilket gik fint uden de store gnidninger (udover de sædvanlige opvågninger). Har du nogen ide om hvad alle disse opvågninger skyldes? (og hvad vi evt kan gøre).
På forhånd mange tak :-)
Hilsen
mor til guldklumpen