Svar: Slår sig selv - 18 mdr.
8. januar 2011
Alder:
18 mdr.
Kære Selma
Det kan godt lyde som om at din dreng reagerer fysisk med at slå sig selv, fordi han har svært ved at rumme alle de nye oplevelser han udsættes for. Når børn mangler ord, til at beskrive deres følelser, så vil de ofte reagere fysisk. De vil ofte smide sig på gulvet, vride kroppen rundt, de kan finde på at sparke eller smide med ting, ligesom de kan finde på at slå ud efter jer forældre eller slå sig selv.
Det er hos jer sandsynligvis et tegn på, at han lige nu ikke rigtigt kan rumme alle de oplevelser han får. Derfor er det rigtig godt at du er begynde at skære lidt ned for aktivitetsniveauet og det er også rigtig godt at du vælger at I sover sammen, sålænge I er på ferie i DK. I skal ikke ændre sovevaner, før I kommer hjem igen :)
Hjælp din dreng ved at forberede ham lidt på hvad der skal ske, selvom det er svært, når han ikke er ældre end han er, så kan det godt hjælpe ham, hvis du kan fortælle lidt om, hvad I skal, hvor I skal hen, hvem der er der, hvad I skal lave osv.
Prøv også at bede andre voksne om ikke med det samme at overfalde din dreng med spørgsmål og kommentarer. Selvom familien jo er lykkelig for at I er kommet hjem og bare helst vil lege med ham, snakke med ham, knuse og kramme ham hele tiden, så er det vigtigt at acceptere at han har en person sfære, en grænse som ikke skal brydes. Han skal have tid og det er man nødt til at give ham. Han skal nok krybe op på skødet hos bedste, når han er klar til det - men skal ikke tvinges til det - hvis du forstår hvad jeg mener :)
Han har en alder nu hvor han skal forholde sig til at verden er stor og hvor han begynder at få lidt farefornemmelse og det er vigtigt at han lige nu føler sig ekstra tryg og får lov til at møde verden lidt ekstra fra din favn.
Hvis det giver ham ekstra tryghed at have en bamse, sin dyne eller andet med, så lad ham endelig have dette, så han har noget at sit, når I er nogle steder. Det kan give ham en bedre ro.
Hvis og når du oplever at han river og slår sig selv, så prøv at tage ham op til dig, sid med ham, hold om ham, vug ham som da han var helt lille. Lad ham mærke dig og lad ham mærke sig selv være omsluttet af dig, lad din ro strømme over i ham. Gå afsides med ham, hvis du har mulighed for det, sæt dig med ham på en seng eller lignende, hvad du nu kan komme til og hjælp ham med at finde roen igen :)
Rigtig meget held og lykke med ham :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske