Slår sig selv - 19 mdr.

8. januar 2011

Kategori:
Alder:
19 mdr.

Slår sig selv - 19 mdr.

Hej Helen.

Min datter på 1½ år er begyndt at slå sig selv i hovedet. Ikke hårdt, men bare lige sådan et 'dask', hvis du forstår hvad jeg mener...

Hun kan finde på at gøre det, når hun bliver frustreret over noget f.eks. at hun ikke må få en kiks mere eller hvis hun bliver sur over noget andet. Det kan jeg på sin vis godt sætte mig ind i, hvorfor hun gør og vi afleder hende da også. Men hun kan også finde på - uden at der har været konflikt eller utilfredshed med noget - at stille sig midt i stuen og søge vores blik og så slå sig selv.

Hvorfor gør hun mon det?

Vi har før sagt 'nej' og taget hendes hånd væk, men er begyndt at ignorere hende, når hun gør det. Det virker egentlig ok.

Lidt om hende:
Hun ...

Annonce

... er en sød, stille og rolig pige, som er begyndt at blive lidt fræk på den gode måde ;o) Hun snakker løs herhjemme og er god til at snakke, har vi fået at vide. I vuggestuen siger hun ikke meget og det er først her efter et halvt års tid i vuggestuen og efter tre store drenges exit til børnehaven at hun er begyndt at sige noget og åbne mere op deroppe.
Hun er ret genert overfor fremmede og man skal virkelig gøre sig umage for at få et smil, hvis man ikke kender hende! Overfor familiemedlemmer, hun ikke ser så tit, skal hun også lige tø op - og det lader vi hende naturligvis gøre i sit eget tempo.

Hun elsker gymnastik og er glad for de andre børn på holdet og tumler rundt med et stort grin på.

Venlig hilsen Mette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

3. januar 2024 | Kost og ernæring | 21 mdr.

Nedsat appetit? - 21 mdr.

Kære Helen Godt nytår. Åh, det der med mad. H er en skøn lille...

Annonce

Viden om børn:

Forkølelse

Hvis det lille barn er forkølet, kan han/hun få besvær med at spise, da det er svært at få vejret ordentligt igennem næsen. Det betyder også, at barnet kan have svært ved at sove.

Her er et par gode råd:

- Hæv hovedenden, der hvor barnet sover, med et par bøger eller et sammenrullet håndklæde under madrassen

- Brug lidt modermælk eller saltvand som næsedråber. Dryp det direkte ned i næsen. Du kan evt. bruge en lille ske eller en pipette. Saltvand og...

Læs mere i Babylex

Gulsot nyfødt

Ca. 60% af alle nyfødte får en gullig farve i huden, det kaldes gulsot eller icterus/ikterus. Det opstår ofte, når barnet er 2-3 dage gammelt, og det topper, når barnet er 5 dage.

Gulsot er hos de fleste børn en ufarlig tilstand, som ikke skader barnet, og som ikke kræver behandling. Det opstår, fordi børn fødes med en del ekstra røde blodlegemer. Da barnet lå i livmoderen, var blodlegemerne med til at ilte barnets blod, men efter fødslen har lungerne overtaget denne funktion,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alle dine gode brugbare svar. Min lille dreng stortrives og jeg nyder ham så uendelig meget.

Jeg må sige dig at du giver gode konkrete råd og i din vejledning kan man mærke din store interesse og enorme faglige ekspertise. Du er en fantastisk sundhedsplejerske og jeg er så glad for at have fundet dig.

Mange hilsner
Pernille, mor til dreng på 6 måneder