Svar: Søvn og sut - 2 år, 11 mdr.

4. januar 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Dejligt at høre fra dig igen :) Håber I kom godt ind i det nye år. Tænk at lillepigen allerede nærmer sig 3 år.

Det er altid svært med overgange og det er også svært med den overgang der er mellem at sove til middag og kunne springe luren over. Det kan sagtens tænkes, at jeres datter nogle dage, vil have brug for en lur hos dagplejer og andre dage ikke vil have behov og jeg synes et eller andet sted, at I (og dagplejer) er nødt til at følge de signaler hun sender.

Det er meget fint, at holde fast i at hun skal hvile sig og lægge sig ned, slappe af i kroppen. Hvis hun har brug for en lur, vil hun naturligt falde i søvn der, men hvis hun ikke har brug for den, så vil hun protestere og vil naturligt ikke sove og så skal hun naturligvis ikke tvinges til det.

Det er helt rigtigt at børn i denne periode, naturligt ofte vil have svært ved at sove kl 20 om aftenen, hvis de har sovet middagslur - men det gør måske heller ikke noget. Det hun har brug for er måske netop det afbræk som luren giver hende og derfor kan det godt være at I i en periode skal acceptere at hun så sover lidt senere.

Det I så skal gøre er, at putte hende sent og så dag for dag flytte puttetidspunktet frem. Det vil altså være rigtig godt at I putter hende 21.30, så 21.15, kl 21, 20.45 osv. og samtidig med dette skal hun så også op til fast tid om morgenen - ...

Annonce

... også selvom det er weekend. Stille og roligt vil hendes puttetidspunkt blive flyttet frem til kl 20, hvor det er passende at hun sover og hendes behov for middagslur og evne til at kunne undvære denne bliver naturligt mindre :)

Med hensyn til sut, så tænker jeg at det er okay at hun har den, hvis den giver hende ro og hjælper hende med at falde i søvn. MEN, det er vigtigt at hun kun har den når hun skal sove. Jeg synes I skal lave en fast plads til sutten, hvor den kan blive lagt om morgenen og så vente på hende til hun skal i seng. Og hun skal naturligvis medinddrages i denne lille regel.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis hun om dagen viser behov for den, så prøv om ikke hun kan tilbydes et bedre alternativ og gerne noget som stadig skal puttes i munden, fordi det giver hende trøst netop at sutte på noget. Det kan være et stykke agurk, et stykke frugt, et par bær, en gulerod, en pakke rosiner eller lignende, der træder i stedet for sutten i en periode. Når hun beder om sin sut, så husk hende på at den ligger og venter på sin plads, men at hun kan få et stykke frugt i stedet.

Hvis I gerne vil prøve at introducere en bamse, så skal denne bruges sammen med sutten. Den skal altså ikke erstatte sutten i første omgang men være der, når sutten også er nødvendig og på den måde på sigt overtage suttens plads :)

Håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Børnemad

De første måneder at barnets liv kalder man for mælkeperioden, da barnets mad udelukkende består af mælk. Barnet ernæres her enten af modermælk eller af modermælkserstatning. Når barnet er mellem 4-6 mdr kan barnet begynde at få lidt skemad.

Den periode som afløser mælkeperioden kaldes overgangsperioden. Den varer til barnet er ca. 9 mdr gammelt. Det er overgangen fra flydende mad, til mad med struktur og klumper til mere og mere bid og mad i stykker, til at barnet kan spise mere...

Læs mere i Babylex

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak ... endelig én der kan give præcise råd og som ved hvad du taler om. Tusind tak.

Venlig hilsen Mette, førstegangs mor