Svar: Søvn og sut - 2 år, 11 mdr.
4. januar 2011
Alder:
2 år, 11 mdr.
Hej med dig
Dejligt at høre fra dig igen :) Håber I kom godt ind i det nye år. Tænk at lillepigen allerede nærmer sig 3 år.
Det er altid svært med overgange og det er også svært med den overgang der er mellem at sove til middag og kunne springe luren over. Det kan sagtens tænkes, at jeres datter nogle dage, vil have brug for en lur hos dagplejer og andre dage ikke vil have behov og jeg synes et eller andet sted, at I (og dagplejer) er nødt til at følge de signaler hun sender.
Det er meget fint, at holde fast i at hun skal hvile sig og lægge sig ned, slappe af i kroppen. Hvis hun har brug for en lur, vil hun naturligt falde i søvn der, men hvis hun ikke har brug for den, så vil hun protestere og vil naturligt ikke sove og så skal hun naturligvis ikke tvinges til det.
Det er helt rigtigt at børn i denne periode, naturligt ofte vil have svært ved at sove kl 20 om aftenen, hvis de har sovet middagslur - men det gør måske heller ikke noget. Det hun har brug for er måske netop det afbræk som luren giver hende og derfor kan det godt være at I i en periode skal acceptere at hun så sover lidt senere.
Det I så skal gøre er, at putte hende sent og så dag for dag flytte puttetidspunktet frem. Det vil altså være rigtig godt at I putter hende 21.30, så 21.15, kl 21, 20.45 osv. og samtidig med dette skal hun så også op til fast tid om morgenen - også selvom det er weekend. Stille og roligt vil hendes puttetidspunkt blive flyttet frem til kl 20, hvor det er passende at hun sover og hendes behov for middagslur og evne til at kunne undvære denne bliver naturligt mindre :)
Med hensyn til sut, så tænker jeg at det er okay at hun har den, hvis den giver hende ro og hjælper hende med at falde i søvn. MEN, det er vigtigt at hun kun har den når hun skal sove. Jeg synes I skal lave en fast plads til sutten, hvor den kan blive lagt om morgenen og så vente på hende til hun skal i seng. Og hun skal naturligvis medinddrages i denne lille regel.
Hvis hun om dagen viser behov for den, så prøv om ikke hun kan tilbydes et bedre alternativ og gerne noget som stadig skal puttes i munden, fordi det giver hende trøst netop at sutte på noget. Det kan være et stykke agurk, et stykke frugt, et par bær, en gulerod, en pakke rosiner eller lignende, der træder i stedet for sutten i en periode. Når hun beder om sin sut, så husk hende på at den ligger og venter på sin plads, men at hun kan få et stykke frugt i stedet.
Hvis I gerne vil prøve at introducere en bamse, så skal denne bruges sammen med sutten. Den skal altså ikke erstatte sutten i første omgang men være der, når sutten også er nødvendig og på den måde på sigt overtage suttens plads :)
Håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske