Brev:
Søvn og sut - 2 år, 11 mdr.
4. januar 2011
Alder:
2 år, 11 mdr.
Søvn og sut - 2 år, 11 mdr.
Hej Helen,
Godt nytår!
Min datter nærmer sig nu de 3 år med hastige skridt og det betyder jo at der skal til at ske lidt ændringer i den lille prinsesses liv her i den kommende tid.
Hun er mere end klar til at starte børnehave og har været det længe. Desværre bliver der nok ikke plads til hende før tidligst den 1. marts. Lidt ærgeligt da hun lige nu er 1,5 år ældre end den næstældste i dagplejen. Derfor passer det selvfølgelig også rigtig dårligt ind i dagplejernes rytme, at hun helst ikke skal sove til middag længere!
Herhjemme har hun ikke sovet til middag en eneste gang i hele juleferien. Vi har ladet hende ligge med dynen og sutten foran fjernsynet en halv times tid. Hun har ikke sovet, men har fået et tiltrængt hvil og har på den måde kunnet klare resten af dagen, selvom hun har været træt og nogle gange svær at holde vågen sidst på eftermiddagen. Hun har holdt sig vågen længe mange af juledagene og nytårsaften 22-23-tiden uden problemer og har så kompenseret ved at sove tilsvarende længere. Til gengæld har hun også kunne puttes kl. 19 og har sovet til kl. 7 næste morgen.
Når hun sover middagslur (1 time) i dagplejen, så kan hun ikke sove før 21-21.30 og ja - så er hun selvfølgelig træt næste dag! Hvad tænker du? Er det ikke det rigtige at holde fast i at droppe middagsluren, selvom hun bliver træt om eftermiddagen?
Næste spørgsmål er sutten! For bare 2 år siden brugte hun slet ikke sut og nu aner jeg ikke, hvordan vi skal komme af med den igen. Den fylder alt alt for meget lige nu. Hver gang man er lidt træt og tingene ikke går helt efter planen, så er det sutten, der hjælper og det er med gråd og ren ulykke, når man ikke må få den. Hun har helt sikkert en rigtig god ven og trøster i den. Hendes tænder er ikke påvirket af det endnu og vi laver generelt en aftale om at hvis man får den, så er det kun et lille øjeblik.
Hun bruger den kun i dagplejen de dage hun sover til middag eller hvis hun slår sig meget. Hos bedsteforældrene får hun til gengæld lov til at rende rundt med den hele tiden, når hun bliver passet der. Både farmor og mormor mener at det nok skal komme af sig selv i løbet af det næste halve år!?
Er det mig der skal slappe lidt af og tage tingene som de kommer?
Hun accepterer ikke en substitut for sutten. Det virkede heller ikke det første år, hvor hun ikke brugte sut, så det bliver nok enten eller ...
På forhånd tak :-)
Mange hilsner herfra