Brev:
Amning inden sengetid
4. januar 2011
Alder:
9 mdr.
Amning inden sengetid
Hej Helen
Endnu et spørgsmål ang. amning og søvn.
Min søn på 9 måneder trives rigtig fint og efter en del opstartsproblemer spiser han nu også fint om dagen. Vi havde i 2 måneder problemer med væske i begge ører og derfor kom han sent i gang med skemad og afvænning fra amningen.
Vores dag ser ca sådan ud:
7.00 står vi op - morgenmad
9.00 formiddagsmad inden lur
12.00 frokost: rugbrød m pålæg, gnavegrønt og suppleres m lidt mos
13.00 snack inden middagslur (har lige skåret amning væk her)
15.30 eftermiddagsmad: frugt og brød
17.45 aftensmad
19.00 tilbydes grød eller frugt
19.30 ammes inden sengetid
Mit "problem" er, at han næsten falder i søvn v denne sidste amning inden nat. Han falder først til ro, når han ammes - ellers leger han og virker frisk og glad. Jeg ammer ham i stuen og når han giver slip eller næsten sover, så lægger jeg ham i hans seng og oftest kigger han lige op og lægger sig til rette.
Efter ca en halv time vågner han (han falder til ro, når jeg tager ham op og sidder m ham et par minutter) og nogle aftener kan jeg ikke få ham til at falde til ro uden lidt amning.
Herefter sover han et par timer, kommer over i vores seng og ammes (sen aften), hvorefter han sover videre til tidlig morgen (ammes) eller helt til vi står op.
Er det ok at jeg nærmest ammer ham i søvn om aftenen? Bekymrer mig en del om han senere kan afvænnes fra dette.... Det passer mig fint lige nu og jeg nyder det faktisk, men vil jo gerne stoppe amningen på et tidspunkt.
Han er ikke afhængig om natten af brystet for at sove, ofte er det nok at vende ham i sengen eller lægge en hånd på ham, så sover han videre.
Mange hilsner
Marianne