Amning inden sengetid

4. januar 2011

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Amning inden sengetid

Hej Helen

Endnu et spørgsmål ang. amning og søvn.

Min søn på 9 måneder trives rigtig fint og efter en del opstartsproblemer spiser han nu også fint om dagen. Vi havde i 2 måneder problemer med væske i begge ører og derfor kom han sent i gang med skemad og afvænning fra amningen.

Vores dag ser ca sådan ud:

7.00 står vi op - morgenmad

9.00 formiddagsmad inden lur

12.00 frokost: rugbrød m pålæg, gnavegrønt og suppleres m lidt mos

13.00 snack inden middagslur (har lige skåret amning væk her)

15.30 eftermiddagsmad: frugt og brød

17.45 aftensmad

19.00 tilbydes grød eller frugt

19.30 ammes inden sengetid

Mit "problem" er, at han næsten falder i søvn v denne sidste amning inden nat. Han falder først til ro, når han ammes - ellers leger han og virker frisk og glad. Jeg ammer ham i stuen og når han giver ...

Annonce

... slip eller næsten sover, så lægger jeg ham i hans seng og oftest kigger han lige op og lægger sig til rette.

Efter ca en halv time vågner han (han falder til ro, når jeg tager ham op og sidder m ham et par minutter) og nogle aftener kan jeg ikke få ham til at falde til ro uden lidt amning.
Herefter sover han et par timer, kommer over i vores seng og ammes (sen aften), hvorefter han sover videre til tidlig morgen (ammes) eller helt til vi står op.

Er det ok at jeg nærmest ammer ham i søvn om aftenen? Bekymrer mig en del om han senere kan afvænnes fra dette.... Det passer mig fint lige nu og jeg nyder det faktisk, men vil jo gerne stoppe amningen på et tidspunkt.

Han er ikke afhængig om natten af brystet for at sove, ofte er det nok at vende ham i sengen eller lægge en hånd på ham, så sover han videre.

Mange hilsner
Marianne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Annonce

Viden om børn:

Børnemad, færdiglavet

Færdiglavet babymos er lavet af kontrollerede råvarer og gjort holdbart ved varmebehandling. Det er intet ernæringsmæssigt i vejen med de færdiglavede børnemadsprodukter. Hjemmelavet mad er dog lige så godt.

Vær opmærksom på at færdiglavet børnemad let bliver for findelt i konsistensen og det er vigtigt at barnet stille og roligt vænnes til familiemad og også tilbydes mad, som kræver en vis tyggefunktion og som indeholder naturligt "mere bid".

Du kan finde...

Læs mere i Babylex

Nakkefoldsscanning

En nakkefoldsscanning foretages i 11.-13. graviditetsuge, og her kigger man via et ultralydsapparat, som køres rundt på den gravides mave, på barnet inde i livmoderen.

Denne scanning kaldes også 1. trimester-scanning, og man ser efter:
- om der er liv
- om der er mere end ét foster
- hvor langt du er henne - man fastsætter datoen for forventet fødsel.

Hvis du ønsker at vide, om dit barn kan have en kromosomafvigelse som f.eks. Downs Syndrom, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer