Svar: Tæer og tånegle
3. januar 2011
Alder:
7 mdr.
Kære Udlandsdansker
Selvom din datter ikke kravler, så kryber hun sandsynligvis lidt rundt på gulvet, hun triller omkring og skubber naturligt fra med sine tæer. Derfor er det naturligt at tånegle kan blive slidt og det kan godt være derfor du oplever, at hun slider neglene skævt og at de sjældent har brug for klipning.
Da jeg ikke kan se din datter, er det svært at sige, hvorvidt det er slitage eller om hun mangler B-vitamin eller andet til at styrke sine negle. Jeg synes derfor det vil være helt relevant at du lige spørger jeres læge og får en vurdering. Også fordi du fortæller at hendes tæer drejer indad, som om at hun har gået i for små sko ...
Det er naturligt at små børn har indaddrejede ben og fødder, og børn kan også godt have tendens til indaddrejede tæer, hvilket kan ændre sig, når barnet begynder at rejse sig og stå på flad fod. Men man er nødt til at se din datter for at vurdere om det er en helt naturlig fysiologisk indaddrejning din datter har eller om det er noget, man vil gøre noget ved. Derfor synes jeg det vil være helt relevant at tale med lægen:)
Fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske