Svar: Græder når jeg går
29. december 2010
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Det er naturligt at din datter har brug for at have dig tæt på sig og bliver ked af det, når du går, når du forsvinder ud af syne. Hun forstår ikke, hvor du er, når hun ikke kan se dig, hun kan ikke forholde sig til at du er inde i et andet rum og kan ikke forholde sig til tid - hun forstår ikke, at du kommer igen. Når hun ikke kan se dig, så føler hun sig forladt og alene og derfor har hun det bedst, når du er hos hende :)
Når et lille barn bliver født, så skal det og forældrene knytte sig til hinanden. Det sker gradvist i takt med at man lærer hinanden at kende og barnet knytter sig naturligt til sine forældre, som jo er de personer der passer og plejer hende hver dag.
De første tegn på at dit barn er i færd med at knytte sig til dig er, at hun følger dig med øjnene i rummet, når du bevæger dig rundt, hun smiler mere til dig end til fremmede, og det er dig som bedst trøster hende, når hun bliver ked af det eller bange. Et vigtigt tegn på at hun er trygt tilknyttet sin mor er, at hun bruger dig som en base, hvorfra hun kan udforske verden. Siddende på dit skød tør hun observere mere, tør måske charmere andre mennesker velvidende at der sidder hun trygt og godt, at du passer på hende. Siddende hos dig kan hun således være lidt mere modig.
Når I er et fremmed sted, så vil hun derfor begynde med at studere stedet fra dit skød, men stille og roligt vil hun turde undersøge omgivelserne, samtidig med at hun hele tiden holder øje med hvor du er, så hun kan søge tilflugt hos dig, hvis det hele bliver lidt for overvældende.
Netop i den alder, hvor børn begynder at kravle, begynder de også at udvise lidt mere selvstændighed, det du nok oplever mere nu, hvor din datter er blevet 9 måneder gammel. De begynder at bevæge sig ud i verden på egen hånd. Fra at din datter har siddet på dit skød, begynder hun at sidde på gulvet ved dine fødder og hun bevæger sig længere og længere væk. Hele tiden kommer hun tilbage, skal lige have et lille kram, skal lige tankes op igen med lidt mod for atter at turde bevæge sig ud i verden.
Det er derfor man ofte taler om separationsfasen i 8-10 måneders alderen, men man kan sagtens opleve det tidligere. Man kan f.eks. godt opleve at børn i 4 måneders alderen har en afstandstagen mod fremmede, men i den alder hvor børn begynder at kravle, virker det pludseligt meget tydeligt. Det at barnet begynder at vende sig lidt mere ud mod verden og omgivelserne, andre personer, medfører en separationsangst, en angst for fremmede og et barn som tydeligt protesterer mod at blive forladt af sine forældre.
Både separationsangst og angst for fremmede er tegn på at barnet har en tryg tilknytning til sine forældre - hun græder når du går fra hende, også selvom det kun er ind i et tilstødende lokale og hun viser stor gensynsglæde, strækker armene ud mod dig ("tag mig op") og søger stor fysisk kontakt, når hun ser dig igen.
Separationsfasen er altså en fase hvor barnet begynder at bevæge sig lidt mere selvstændigt ud i verden. Hvor barnet skal til at finde ud af at mor er der, selvom jeg ikke kan se hende - det er noget som tager rigtig lang tid, faktisk er de fleste børn omkring 16 måneder inden de helt forstår at man er der, selvom man ikke kan ses med det blotte øje.
Det er en periode, hvor barnet er lidt mere sårbart overfor at far eller mor ikke er i nærheden. Det er altså en fase, hvor barnet har brug for at være tilknyttet for at kunne separere sig... Og det vil naturligt være mere at mærke i visse perioder end i andre, men det er helt naturligt at du har mærket det løbende :)
Det er rigtig godt at du har prioriteret at sidde hos din datter og give hende den nærhed du fornemmer hun har brug for, når børn klynger sig til voksne for at kunne falde i søvn, så er det fordi de har brug for det og det er langt bedre at sidde 15 minutter hos barnet og give barnet den ro, der er nødvendig, end at gå og lade barnet græde sig i søvn :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med hende :)
Rigtig godt nytår!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske