Svar: Fars pige og lillebror på vej
19. december 2010
Alder:
19 mdr.
Kære Lotte
Det er altid frustrerende, når man oplever at ens barn foretrækker den ene forældre fremfor den anden. Men ikke desto mindre er det meget normalt og en del af børns udvikling og ofte vil det skifte. Der vil altså være perioder, hvor især mor dur og perioder, hvor far er den foretrukne.
Da I nu venter en lille ny, vil det være helt naturligt at storesøster knyttes mere til far, det kan næsten ikke undgås, fordi du naturligt vil skulle bruge ekstra tid på den lille. Derfor er det et eller andet sted godt, at hun allerede er meget glad for sin far, og du må se det som noget positivt og et sundhedstegn og prøve at glæde dig over at de to har noget sammen.
Du har naturligvis ret i, at det også betyder noget, hvordan I i hverdagen er omkring hende. At du måske altid er den lidt bestemte og far den mere bløde, og I forældre kan godt tale om, hvordan I evt. begge kan komme mere på banen og også give plads til hinanden. Det er f.eks. vigtigt at du også laver ting sammen med din datter, som kun er for hende og dig "pigeting" som far naturligt ikke kan være en del af, for han er ikke en pige ...
Det er også vigtigt at far bakker op om at mor også kan og at det ikke kun behøver være ham. Ligesom I jo også skal være fælles om de overordnede regler og rammer, man kan ikke først gå hen til mor og få nej og så bagefter gå hen til far og få ja. I skal overordet være enige og skal fungere som en enhed.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Glædelig jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske