Svar: Sutter på sit tøj
15. december 2010
Alder:
2 år, 10 mdr.
Kære M
Det lyder som om at din dreng har et meget stort suttebehov og det er helt naturligt at børn sutter på deres ærme eller halskraven af deres bluse, hvis de har brug for at sutte meget ...
Du skriver at han også bruger sut, men kun har den når han skal sove. Han efterspørger den ikke, og jeg synes heller ikke I skal trappe brugen af sutten op med den alder han har. Men det er stadig vigtigt at anerkende hans suttebehov.
I stedet for at skælde ham ud og sige at han ikke må sutte på sit tøj (det kan nemlig forstærke lysten til at gøre det) så synes jeg I skal prøve at aflede ham. Når I fornemmer at han har brug for at sutte, så giv ham en gulerod, en frugtbåd, et stykke agurk eller lignede i stedet. Så han får noget andet at sutte på, får munden stimuleret, men altså med noget andet end hans tøj.
Man kan godt forestille sig, at det bliver sværere og sværere for ham at komme væk fra den vane, han er ved at tillægge sig, hvis I ikke afleder ham. Men det er netop afledning der er vigtigt, så fokus fjernes fra det han er igang med.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke og rigtig god jul! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske