Svar: Sproget, er det fint nok

14. december 2010

Kategori:
Alder:
22 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære mor til 2

Din yngste dreng er kun 22 måneder og der kan nå at ske rigtig meget med hans sprog endnu. Det er naturligt at sammenligne sine børn og deres udvikling, men også frustrerende, fordi de jo er meget forskellige selvom de har samme gener.

Jeg synes ikke at der er noget alarmerende i det du skriver på nuværende tidspunkt. Du beskriver en dreng der er super god til at kommunikere og gøre sig forståeligt, han har en god evne til at finde ud af tingene og få sagt hvad han vil eller ikke vil - på sin egen måde - og I forstår ham. Han oplever altså det at kommunikere som noget positivt og han har lyst, og det er meget vigtigt. Så betyder det mindre, hvor mange rigtige ord han får frem.

Det kan naturligvis være øreproblemer som spiller ind, som du også er inde på. Det kan også være at I eller storebror har tendens til at tale lidt for meget for ham eller måske forstår ham for godt :) Og så kan det naturligvis også være at han ...

Annonce

... bare er sådan, og lærer at tale lidt senere end sin storebror. Og det er okay.

Man vil normalt ikke gå ind og gøre noget aktivt før barnet tidligst er 2½-3 år gammel og viser det sig nødvendigt til den tid at hjælpe jeres dreng med at få udtalen korrekt, så vil talepædagogen tilbyde jeres dreng samtaler over en periode. Det kan være f.eks. 10 gange man går til talepædagog. Dette er noget man bliver enige med jer om, efter et møde, hvor det vurderes hvad behovet er. I forældre vil naturligt kunne være med sammen med jeres dreng og I vil også få redskaber til, hvordan I kan støtte ham sprogligt.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Men lige nu synes jeg du skal tage det helt roligt og glæde dig over at din dreng taler og har stor lyst til at kommunikere. Du skal vise ham at du forstår ham og lade ham bruge fagter ligeså meget som ord, ikke rette på ham, men anderkende netop hans lyst til at tale :)

Og så må I se hvad tiden bringer :)

Fortsat held og lykke og rigtig god jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Vitaminer præmatur

Børn der er født præmaturt, det vil sige børn som er født før 37 uge, anbefales følgende kosttilskud:

D-vitamin - 10 mikrogram (400 IE) dagligt. D-vitamin gives som dråber, samt
Jerntilskud:

Fødselsvægt <1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt til 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt i 6 måneder.

Børn som får mere end halvdelen af deres ernæring dækket af modermælkserstatning skal have ½ dosis jern, dvs. ca 4 mg hver dag...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Rigtig lækker brevkasse og hjemmeside du har!

Bettina, mor til 7 uger gammel pige