Svar: Sproget, er det fint nok
14. december 2010
Alder:
22 mdr.
Kære mor til 2
Din yngste dreng er kun 22 måneder og der kan nå at ske rigtig meget med hans sprog endnu. Det er naturligt at sammenligne sine børn og deres udvikling, men også frustrerende, fordi de jo er meget forskellige selvom de har samme gener.
Jeg synes ikke at der er noget alarmerende i det du skriver på nuværende tidspunkt. Du beskriver en dreng der er super god til at kommunikere og gøre sig forståeligt, han har en god evne til at finde ud af tingene og få sagt hvad han vil eller ikke vil - på sin egen måde - og I forstår ham. Han oplever altså det at kommunikere som noget positivt og han har lyst, og det er meget vigtigt. Så betyder det mindre, hvor mange rigtige ord han får frem.
Det kan naturligvis være øreproblemer som spiller ind, som du også er inde på. Det kan også være at I eller storebror har tendens til at tale lidt for meget for ham eller måske forstår ham for godt :) Og så kan det naturligvis også være at han bare er sådan, og lærer at tale lidt senere end sin storebror. Og det er okay.
Man vil normalt ikke gå ind og gøre noget aktivt før barnet tidligst er 2½-3 år gammel og viser det sig nødvendigt til den tid at hjælpe jeres dreng med at få udtalen korrekt, så vil talepædagogen tilbyde jeres dreng samtaler over en periode. Det kan være f.eks. 10 gange man går til talepædagog. Dette er noget man bliver enige med jer om, efter et møde, hvor det vurderes hvad behovet er. I forældre vil naturligt kunne være med sammen med jeres dreng og I vil også få redskaber til, hvordan I kan støtte ham sprogligt.
Men lige nu synes jeg du skal tage det helt roligt og glæde dig over at din dreng taler og har stor lyst til at kommunikere. Du skal vise ham at du forstår ham og lade ham bruge fagter ligeså meget som ord, ikke rette på ham, men anderkende netop hans lyst til at tale :)
Og så må I se hvad tiden bringer :)
Fortsat held og lykke og rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske