Sproget, er det fint nok

14. december 2010

Kategori:
Alder:
22 mdr.

Sproget, er det fint nok

Hej Helen..

Har læst om den sproglige udvikling, også herinde hos dig. Hvornår man ca. kan og gør hvornår. Og ja børn er forskellige, men er lidt i tvivl om vores yngste. Og ja man kan jo ikke lade være med at sammenligne, når har flere børn, og den store var meget hurtig og kunne både benævne farver og kropsdele, da han var 1 1/2. Der sagde han også små sætninger og ja var faktisk meget forståelig.

Den yngste fyr snakker en masse, konstant og hele tiden. Sprogmelodien er der helt klart, og han fortæller ivrigt mens han fægter med arme og ben. Men det er faktisk ikke meget man kan forstå. Nå jeg sidder og tæller sammen, kan vel omkring 30 ord, og de er slet ikke rene, så flere af dem, er vel kun os der kan forstå. Han har få ord han sætter sammen. Såsom hvad er det?? og der er .... Han elsker at læse og spørger konstant hvad alting er på billederne. Prøver ikke at efterligne vores ord, men kan også selv pege tingene ud, når vi spørger. Det samme med billeder fra familien og vuggestuen. Forstår rigtig mange ...

Annonce

... verbale henstillinger og følger dem fint.

I bund og grund kan han jo alligevel gøre sig forståelig. Henter en kop når han er tørstig eller tallerken når han er sulten, sine sko når han vil ud osv. Han er også begyndt at hente en bog og så pege på sin seng, så vil han gerne i seng, men ligge og læse lidt selv i sengen inden. så vinker han og siger godnat til os fra tremmesengen. Det er super sødt.

Tænker at han måske siger en masse, men vi forstår bare ikke så meget af hans pludren. Det skal siges at han leger super meget med sin storebror og efterligner ham i alt. Når storebror går rundt og danser og synger, gøre lillebror det samme. Bortset fra at det lyder ikke som om han prøver at efterligne selve orderne der bliver sunget, men mere det at råbe højt.

Han er en super glad dreng med mod på livet og er blevet tjekket for ørerne flere gange, pga. hans lange kolik agtige tilstand det første år.

Men ja er i tvivl om det er ok det han kan, netop fordi hans udtale ikke er særlig god.

Med venlig hilsen
mor til 2

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Tandbørstning

For at undgå huller i tænderne skal barnet have børstet tænder, ligeså snart den første lille tand bryder frem.

Det er vigtigt at børste tænderne to gange om dagen - morgen og aften.

Gør det til en vane at børste tænderne hver dag og på et tidspunkt, hvor det passer ind i jeres rutiner - f.eks. om morgenen, når I står op, og om aftenen inden barnet skal i seng.

Brug en blød tandbørste, som passer til barnet alder. Børst både indvendig og udvendigt på...

Læs mere i Babylex

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Din bog om søvn har været os en rigtig stor hjælp.

Vores dreng er nu 16 måneder og vi har måtte erfare, at han hører til de børn der altid har haft et lille og uforudsigeligt søvnbehov. Men via din bog, har vi fundet ud af at give ham rutiner, der gør at han nu trives og udvikler sig sundt og godt.

Tak fordi du har skrevet den!

Hilsen de glade forældre