Brev:
Sproget, er det fint nok
14. december 2010
Alder:
22 mdr.
Sproget, er det fint nok
Hej Helen..
Har læst om den sproglige udvikling, også herinde hos dig. Hvornår man ca. kan og gør hvornår. Og ja børn er forskellige, men er lidt i tvivl om vores yngste. Og ja man kan jo ikke lade være med at sammenligne, når har flere børn, og den store var meget hurtig og kunne både benævne farver og kropsdele, da han var 1 1/2. Der sagde han også små sætninger og ja var faktisk meget forståelig.
Den yngste fyr snakker en masse, konstant og hele tiden. Sprogmelodien er der helt klart, og han fortæller ivrigt mens han fægter med arme og ben. Men det er faktisk ikke meget man kan forstå. Nå jeg sidder og tæller sammen, kan vel omkring 30 ord, og de er slet ikke rene, så flere af dem, er vel kun os der kan forstå. Han har få ord han sætter sammen. Såsom hvad er det?? og der er .... Han elsker at læse og spørger konstant hvad alting er på billederne. Prøver ikke at efterligne vores ord, men kan også selv pege tingene ud, når vi spørger. Det samme med billeder fra familien og vuggestuen. Forstår rigtig mange verbale henstillinger og følger dem fint.
I bund og grund kan han jo alligevel gøre sig forståelig. Henter en kop når han er tørstig eller tallerken når han er sulten, sine sko når han vil ud osv. Han er også begyndt at hente en bog og så pege på sin seng, så vil han gerne i seng, men ligge og læse lidt selv i sengen inden. så vinker han og siger godnat til os fra tremmesengen. Det er super sødt.
Tænker at han måske siger en masse, men vi forstår bare ikke så meget af hans pludren. Det skal siges at han leger super meget med sin storebror og efterligner ham i alt. Når storebror går rundt og danser og synger, gøre lillebror det samme. Bortset fra at det lyder ikke som om han prøver at efterligne selve orderne der bliver sunget, men mere det at råbe højt.
Han er en super glad dreng med mod på livet og er blevet tjekket for ørerne flere gange, pga. hans lange kolik agtige tilstand det første år.
Men ja er i tvivl om det er ok det han kan, netop fordi hans udtale ikke er særlig god.
Med venlig hilsen
mor til 2