Svar: Hun vil ikke tage sutteflaske
10. december 2010
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Nogle børn vælger den ægte vare og det kan man naturligvis ikke fortænke dem i ... :)
Det bedste du kan gøre er at forsøge med din egen mælk i flasken, så kender hun smagen og skal "kun" forholde sig til at det at sutte er anderledes.
Og så må du prøve med forskellige sutter, for at se om hun bedre kan finde ud af den ene fremfor den anden. Nogle børn har det bedst med en kort flad sut, andre en lang eller bred sut, du må forsøge dig frem. Det er min erfaring at brystbørn, der har svært ved at acceptere en flaske ofte vil have lettest ved at tage imod en elastisk flaskesut. Dette laver både Pigeon og Tommy Tippee - du kan sikkert også finde andre.
Du kan prøve at starte med at lægge hende til brystet og så tage hende fra efter lidt tid og erstatte brystet med flasken, så hun ligesom er igang med at spise og sporet ind på, hvad der nu skal ske.
Du kan også prøve at give hende en flaske i munden, hvor hun mere eller mindre sover. Nogle børn vil automatisk begynde at sutte, hvis de får noget i munden, når de sover og en flaske sen aften imens hun sover kunne være en måde at lære hende det på ...
Det er derudover vigtigt at flaskesutten peger op i ganen, fordi sutterefleksen sidder der og samtidig skal der også være mælk i flaskesutten, så der ikke kommer luft ind. Det kan være svært at finde den helt rigtige vinkel.
Far kan også have held med at prøve, fordi han ikke dufter af din mælk og ikke forbindes med amning.
Du/I kan prøve at sidde med hende eller lægger jer med hende på dobbeltsengen og se om hun så vil acceptere flasken, nogle gange hjælper det at hun kommer ud af favn og ligger ved siden af jer.
Du kan prøve at give hende lidt mælk i munden med en 2-5 ml sprøjte, som hun så kan lappe i sig og igen blive bevidst om at det er spisetid og altså tid til at sutte og derefter så forsøge med flasken.
Med hensyn til sutten, så er det her en god idé også at forsøge med forskellige modeller og gerne en som ligner flaskesutten, så hun ikke skal forholde sig til flere forskellige måder at sutte på end højst nødvendigt. Du kan med sutten på samme måde forsøge at erstatte brystet med sutten i forbindelse med amning og du kan også prøve at give lidt af din mælk i mundvigene samtidig med at du giver hende sutten.
Men, der er jo en grund til at det hedder en narresut og det er ikke alle børn der vil tage imod en sut ...
Håber det lykkes for jer, fortsat held og lykke :)
Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske