Svar: Hun vil ikke tage sutteflaske

10. december 2010

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Nogle børn vælger den ægte vare og det kan man naturligvis ikke fortænke dem i ... :)

Det bedste du kan gøre er at forsøge med din egen mælk i flasken, så kender hun smagen og skal "kun" forholde sig til at det at sutte er anderledes.

Og så må du prøve med forskellige sutter, for at se om hun bedre kan finde ud af den ene fremfor den anden. Nogle børn har det bedst med en kort flad sut, andre en lang eller bred sut, du må forsøge dig frem. Det er min erfaring at brystbørn, der har svært ved at acceptere en flaske ofte vil have lettest ved at tage imod en elastisk flaskesut. Dette laver både Pigeon og Tommy Tippee - du kan sikkert også finde andre.

Du kan prøve at starte med at lægge hende til brystet og så tage hende fra efter lidt tid og erstatte brystet med flasken, så hun ligesom er igang med at spise og sporet ind på, hvad der nu skal ske.

Du kan også prøve at give hende en flaske i munden, hvor hun mere eller mindre sover. Nogle børn vil automatisk begynde at sutte, hvis de får noget i munden, når de sover og en flaske sen aften imens hun sover kunne være en måde at lære hende det på ...

Det er derudover vigtigt at flaskesutten peger op i ganen, fordi sutterefleksen sidder der og ...

Annonce

... samtidig skal der også være mælk i flaskesutten, så der ikke kommer luft ind. Det kan være svært at finde den helt rigtige vinkel.

Far kan også have held med at prøve, fordi han ikke dufter af din mælk og ikke forbindes med amning.

Du/I kan prøve at sidde med hende eller lægger jer med hende på dobbeltsengen og se om hun så vil acceptere flasken, nogle gange hjælper det at hun kommer ud af favn og ligger ved siden af jer.

Du kan prøve at give hende lidt mælk i munden med en 2-5 ml sprøjte, som hun så kan lappe i sig og igen blive bevidst om at det er spisetid og altså tid til at sutte og derefter så forsøge med flasken.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Med hensyn til sutten, så er det her en god idé også at forsøge med forskellige modeller og gerne en som ligner flaskesutten, så hun ikke skal forholde sig til flere forskellige måder at sutte på end højst nødvendigt. Du kan med sutten på samme måde forsøge at erstatte brystet med sutten i forbindelse med amning og du kan også prøve at give lidt af din mælk i mundvigene samtidig med at du giver hende sutten.

Men, der er jo en grund til at det hedder en narresut og det er ikke alle børn der vil tage imod en sut ...

Håber det lykkes for jer, fortsat held og lykke :)

Rigtig god jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Allergi børn

Børn fødes ikke med allergi, men alle børn kan få allergi, og det er vigtigt at forebygge allergi i hverdagen.

Allergi er ofte en arvelig sygdom, som tit knytter sig til astma, høfeber, børneeksem og fødevareallergi. Hvis forældre eller søskende har allergi eller har haft behandlingskrævende allergi, så vil risikoen for, at et nyt lille barn også får allergi være større. Men selvom I ikke har allergi i familien, vil der være 5-10% risiko for, at jeres barn udvikler allergi.

Læs mere i Babylex

Tisser i sengen

Over 13 % af danske børn har problemer med at tisse i sengen. Det svarer til, at tre elever i en almindelig folkeskoleklasse oplever en forstyrret nattesøvn med vådt nattøj og sengetøj.

Man ved at de fleste sengevædere er drenge og at tilstanden ofte er arvelig. Sengevædning er primært fysiologisk betinget og skyldes enten manglende produktion af det hormon, der styrer urinproduktionen eller for lille blære i forhold til barnets alder.

Langt de fleste børn vokser...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusinde tak for dit svar på mit sidste brev vedrørende min dreng. Det varmede at blive mødt med forståelse og indsigt – i forhold til lige netop den problematik vi var i på daværende tidspunkt.

Venlig hilsen
Mor til dreng på 3 år