Svar: Kan et tigerspring drille appetitten?
9. december 2010
Alder:
4 mdr.
Kære Helene
I de perioder, hvor børn udvikler sig rigtig meget både fysisk og mentalt, vil de ofte både spise dårligere og også ofte sove dårligere.
Netop i 3-4 måneders alderen oplever man ofte en ændring både i barnets søvn og i barnets måde at spise på. Man oplever ofte at barnet begynder at powernappe lidt mere dagen igennem, de sover ikke så lange lure som tidligere. Børn i denne alder er også ekstra opmærksomme på verden, lader sig let forstyrre når de spiser. Du har sikkert lagt mærke til at din dreng nogle gange har svært ved at koncentrere sig om flasken i løbet af dagen, han sutter lidt, slipper, smiler til dig, sutter tager fat igen, slipper, pludrer med dig, leger lidt med flaskesutten, spiser lidt igen og slipper osv. Og kommer nogen ind af døren, ja så er de mere spændende at kigge på og han kan ikke koncentrere sig om at spise videre.
Derfor kommer man ofte ind i en rytme, hvor barnet slatspiser og slatsover lidt ... og det lyder meget som de du oplever lige nu. Det betyder at han om dagen måske ikke spiser helt det han egentlig har behov for, men mælkebehovet er stadig meget stort og derfor begynder børn i denne alder også ofte at melde sig lidt hyppigere om natten ...
Det er meget fint at du forsøger at skærme, hjælpe til ro, slukker for TV osv. i løbet af dagen og det vil også nogle gange være udmærket at du lægger dig med ham i soveværelset, når han skal spise, ligesom han også nogle gange kan få flasken i barnevognen, fordi han har lettere ved at koncentrere sig under vognens kaleche.
Men ellers er det vigtigt at du også lader ham pludre og netop nyder at han er interesseret i dig og i din kontakt og det er helt fint at give ham de pauser i måltidet han nu viser behov for. Samtidig er det rigtig godt at du supplere med mælk inden han skal sove - faktisk vil det være en rigtig god rytme, at arbejde på, at han netop får mælk inden han puttes til lur.
Når han skal igang med skemaden på et tidspunkt, vil det netop være rigtig godt at han får skemad, når han vågner og får mælk inden han skal sove igen og netop skemaden vil også være med til at give mere rytme og vil gøre at han begynder at sove lidt længere og også atter spise bedre af sin flaske. På den måde vil også "3-timers-reglen" naturligt ændre sig stille og roligt hen af vejen og tiden arbejder således for jer :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre og har fået lidt ro med på vejen, fortsat held og lykke :)
Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske