Svar: Kan et tigerspring drille appetitten?

9. december 2010

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Helene

I de perioder, hvor børn udvikler sig rigtig meget både fysisk og mentalt, vil de ofte både spise dårligere og også ofte sove dårligere.

Netop i 3-4 måneders alderen oplever man ofte en ændring både i barnets søvn og i barnets måde at spise på. Man oplever ofte at barnet begynder at powernappe lidt mere dagen igennem, de sover ikke så lange lure som tidligere. Børn i denne alder er også ekstra opmærksomme på verden, lader sig let forstyrre når de spiser. Du har sikkert lagt mærke til at din dreng nogle gange har svært ved at koncentrere sig om flasken i løbet af dagen, han sutter lidt, slipper, smiler til dig, sutter tager fat igen, slipper, pludrer med dig, leger lidt med flaskesutten, spiser lidt igen og slipper osv. Og kommer nogen ind af døren, ja så er de mere spændende at kigge på og han kan ikke koncentrere sig om at spise videre.

Derfor kommer man ofte ind i en rytme, hvor barnet slatspiser og slatsover lidt ... og det lyder meget som de du oplever lige nu. Det betyder at han om dagen måske ikke spiser helt det han egentlig har behov for, men mælkebehovet er stadig meget stort og derfor begynder børn i denne alder også ofte at melde sig lidt hyppigere om natten ...

Det er meget fint ...

Annonce

... at du forsøger at skærme, hjælpe til ro, slukker for TV osv. i løbet af dagen og det vil også nogle gange være udmærket at du lægger dig med ham i soveværelset, når han skal spise, ligesom han også nogle gange kan få flasken i barnevognen, fordi han har lettere ved at koncentrere sig under vognens kaleche.

Men ellers er det vigtigt at du også lader ham pludre og netop nyder at han er interesseret i dig og i din kontakt og det er helt fint at give ham de pauser i måltidet han nu viser behov for. Samtidig er det rigtig godt at du supplere med mælk inden han skal sove - faktisk vil det være en rigtig god rytme, at arbejde på, at han netop får mælk inden han puttes til lur.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Når han skal igang med skemaden på et tidspunkt, vil det netop være rigtig godt at han får skemad, når han vågner og får mælk inden han skal sove igen og netop skemaden vil også være med til at give mere rytme og vil gøre at han begynder at sove lidt længere og også atter spise bedre af sin flaske. På den måde vil også "3-timers-reglen" naturligt ændre sig stille og roligt hen af vejen og tiden arbejder således for jer :)

Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre og har fået lidt ro med på vejen, fortsat held og lykke :)

Rigtig god jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Tænder

Der er stor forskel på, hvornår børn får deres første tænder. Nogle bliver født med en tand eller to. Andre er over et år før den første tand melder sig.

De fleste børn får dog deres første tænder omkring 6 mdr.´s alderen og vil have et komplet sæt tænder omkring 3 års alderen, dvs. 20 tænder.

Mange børn får ondt i gummerne, når tænderne bryder igennem. Her kan det hjælpe med en bidering, eller noget koldt at bide i f.eks. et stykke agurk. Skær en skive agurk på...

Læs mere i Babylex

Babynest

En babynest er oprindeligt en svensk opfindelse, som efterhånden har spredt sig over hele verden. Også i Danmark er det meget populært at bruge en nest til sit barn.

En babynest kaldes også en babyrede, og den bruges til at lægge dit barn i, når du gerne vil have, at dit barn skal føle sig omsluttet og holdt, og du ikke selv kan have dit barn i armene. Det vil sige, at hver gang du lægger dit barn fra dig, fordi du f.eks. skal ordne vasketøj, lave mad, tale i telefon eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk hjemmeside. Hvem er det egentlig udover dig som besvarer alle disse spørgsmål på denne side. For du kan da umuligt besvare dem alle ...

Tak for fantastiske guldkorn.

Mor til Mathias knap 8 måneder