Brev:
Sover pludselig meget dårligt om natten
9. december 2010
Alder:
4 mdr.
Sover pludselig meget dårligt om natten
Kære Helen.
Tak for en rigtig god brevkasse, som er blevet brugt flittigt de sidste måneder :)
Nu er det så min tur til at stille et spørgsmål.
Jeg har en dejlig, sund dreng på 19 uger. Han vejer næsten 8 kilo og stortrives på alle måder. Han har også altid sovet fint, både dag og nat (max to amninger).
De sidste tre-fire uger har han imidlertid sovet meget skidt om natten.
Han bliver puttet ved 20-tiden - som regel uden problemer - og har altid som det første taget et langt stræk på mellem 4 og 8 timer. Men de sidste uger er han allerede vågnet efter 2-3 timer og derefter hver anden time - nogle nætter én gang i timen. Han ligger og er urolig og klynker, og hvis vi ikke reagerer, går det over i gråd.
I starten troede jeg, at det var et appetitspring og ammede ham derfor hver gang, han vågnede. Nu prøver jeg at holde amningen på max. 3 gange, for lægger jeg ham til derudover, 'hyggesutter' han bare, og jeg har i forvejen lidt for høj mælkeproduktion. Vi prøver derfor at berolige ham på andre måder ved at 'lulle' ham i armene (svøbt i dynen).
Hans far står op og 'luller' ham til ro ca. en gang om natten - og tager ham så om morgenen, så jeg kan sove lidt videre.
Mit spørgsmål er, om den nye - meget opslidende - søvnrytme er del af et udviklingsspring?
Vi har prøvet flere ting for at få ham til at sove bedre - blandt andet er vi begyndt på grød (og for nylig også grøntsagsmos). Det spiser han fint af, men det har ikke givet mere ro om natten - nu ammer jeg blot mindre om dagen. Vi prøvede også en uges tid at give ham modermælkserstatning om aftenen - men heller ikke det gav mere ro, så det har vi faktisk droppet igen, fordi jeg har så spændte bryster.
Måske er det bare tiden, der skal hjælpe os - men jeg har brug for at vide, om vi kan gøre mere, og om vi i det hele taget gør det rigtige?
Han sover rigtig fint om dagen - 1-1,5 time om formiddagen, ca. 2 timer over middag og 1-1,5 time om eftermiddagen, nogle gange også en powernap om aftenen, afhængigt af sidste lur. Jeg har generelt prøvet at holde hans lure på de ca. 5 timer i dagtimerne, som du også skriver i din bog er optimalt, og det ser ud til, at han har taget den rytme til sig.
Jeg ville egentlig være trappet ud af amning her efter fire måneder, fordi jeg trænger til at få min krop for mig selv, men jeg synes, det er svært at trappe ud, så længe, at brystet trods alt er min redning i de sene nattetimer.
Mange hilsner
en træt mor!