Svar: Hvordan behandler man lydfølsomhed
7. december 2010
Alder:
2 mdr.
Kære Hildur
Små børn som din datter er ikke i stand til at lukke lyde ude, den evne vi som voksne har hvor vi kan lukke til og fra, den evne har små børn ikke udviklet endnu.
Når du hører radio, så synger du med på en sang, du godt kan lide, så kommer der noget du ikke hører, så siger de noget interessant som igen fanger din opmærksomhed og så er der igen noget du ikke hører ... Det er den evne din datter ikke har og det betyder at hun hører det hele.
Derfor er det vigtigt at man nogle gange stiller barnet afsides i liften, når det skal sove, så barnet f.eks. står i soveværelset, hvor der er mere ro og ikke sover i stuen. Det er også en god idé at man ikke har tv eller radio eller andet forstyrrende kørende hele tiden, så man på den måde hjælper barnet med at lukke af for lydende.
Børn i din datters alder kan ofte også blive meget kede af det og grædende sidst på dagen og det handler ofte om at de har fået så mange impulser i løbet af dagen, så mange stimuli, at de ikke kan kapere mere. De fleste forældre reagerer med at forsøge alverdens ting, for at få gråden til at stoppe, de prøver at tage barnet op, lægge til brystet, synger lidt, går lidt rundt, over til far, prøver med en rangle, prøver med en sut, til brystet igen, lægger på puslebordet, op til mor, over til far igen osv. osv. naturligvis i bekymring for barnets gråd og et stort ønske om at hjælpe.
Men det man gør er jo at tilføre barnet 117 ekstra stimuli, som jo faktisk var det barnet i første omgang protesterede imod og derfor virker det sjældent. I stedet er der her vigtigt igen at skrue ned for stimuli, naturligvis sikre sig at barnet har ren ble, ikke er sulten osv. og så bare være stille og roligt, svøbe barnet, lulle til ro, ikke sige for meget, bare ro på.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske