Brev:
Konflikter med min 3 årige
7. december 2010
Alder:
3 år
Konflikter med min 3 årige
Kære Helen
Min søn på knap 3 år er lige blevet storbror og netop startet i børnehave. Så kan du næsten regne ud hvordan han har det. Han er frustreret og har ændret adfærd det sidste stykke tid.
Han har altid været en glad og positiv dreng som var så dejlig nem at have med at gøre. Men sådan er det ikke lige for tiden.
Jeg skriver til dig fordi jeg er løbet tør for ideer til hvordan jeg skal tackle ham når han ikke lige vil som jeg ønsker eller som vi plejer.
Et eksempel: vi skal til at spise aftensmad og han siger pludselig at han skal på toilet og tisse. Vi ved at han ikke skal tisse for han har lige været derude. Men han insisterer, så vi siger ok og følger ham på toilet. Han sidder der uden at lave noget og siger han ikke er færdig. Vi siger: ok så kald på os når du er færdig. Og går ind og venter, for han vil ikke have at vi venter hos ham. Han begynder at græde og siger han nu er færdig. Når vi så går tilbage til ham siger han at han ikke er færdig ... Og sådan kan han blive ved i uendelighed ind til jeg koger over og forklarer ham på en ikke særlig venlig måde, at vi ikke vil have han opfører sig sådan og at vi så bliver nødt til at spise uden ham.
Han bliver dybt ulykkelig og jeg ville ønske jeg bare kunne være mere overbærende. MEN HVORDAN? Jeg synes virkelig han udfordrer mit temperament og min tålmodighed. Der er bare ikke noget der er godt nok når han er i det modus.
Et andet eksempel: vi skal afsted til børnehaven. Han vil ikke afsted. Jeg siger: jamen så kan du ikke komme over og lege med x fra børnehaven? Han siger grædende: jeg vil lege med x. Jeg siger: så må vi hellere komme afsted. Han siger grædende: jeg vil ikke.... Og jeg kan blive ved. Sådan er han med stort set alt hvad vi skal. Han er modsat og det er altså ALT hvad vi skal.
Jeg er mildest talt forvirret og frustreret og ved ikke altid hvordan jeg skal tackle de situationer. Det ender oftest med at han bliver dybt ulykkelig og frustreret. Og jeg har oftest svært ved at kontrollere mit temperament og ender med at råbe at jeg ikke vil have det. Men hvor kunne det bare være dejligt hvis jeg kunne få nogle gode ideer til at blive en mere overbærende mor. For lige nu er jeg bare løbet tør for ideer og drænet for energi.
Venlig hilsen
Den frustrerede mor med dårlig samvittighed