Konflikter med min 3 årige

7. december 2010

Kategori:
Alder:
3 år

Konflikter med min 3 årige

Kære Helen

Min søn på knap 3 år er lige blevet storbror og netop startet i børnehave. Så kan du næsten regne ud hvordan han har det. Han er frustreret og har ændret adfærd det sidste stykke tid.
Han har altid været en glad og positiv dreng som var så dejlig nem at have med at gøre. Men sådan er det ikke lige for tiden.

Jeg skriver til dig fordi jeg er løbet tør for ideer til hvordan jeg skal tackle ham når han ikke lige vil som jeg ønsker eller som vi plejer.

Et eksempel: vi skal til at spise aftensmad og han siger pludselig at han skal på toilet og tisse. Vi ved at han ikke skal tisse for han har lige været derude. Men han insisterer, så vi siger ok og følger ham på toilet. Han sidder der uden at lave noget og siger han ikke er færdig. Vi siger: ok så kald på os når du er færdig. Og går ind og venter, for han vil ikke have at vi venter hos ham. Han begynder at græde og siger han nu er færdig. Når vi så går tilbage til ham siger han at han ikke er færdig ... Og sådan kan han blive ved i uendelighed ind til jeg koger over og forklarer ham på en ikke særlig venlig måde, at vi ikke vil have han opfører sig sådan og at vi så ...

Annonce

... bliver nødt til at spise uden ham.

Han bliver dybt ulykkelig og jeg ville ønske jeg bare kunne være mere overbærende. MEN HVORDAN? Jeg synes virkelig han udfordrer mit temperament og min tålmodighed. Der er bare ikke noget der er godt nok når han er i det modus.

Et andet eksempel: vi skal afsted til børnehaven. Han vil ikke afsted. Jeg siger: jamen så kan du ikke komme over og lege med x fra børnehaven? Han siger grædende: jeg vil lege med x. Jeg siger: så må vi hellere komme afsted. Han siger grædende: jeg vil ikke.... Og jeg kan blive ved. Sådan er han med stort set alt hvad vi skal. Han er modsat og det er altså ALT hvad vi skal.

Jeg er mildest talt forvirret og frustreret og ved ikke altid hvordan jeg skal tackle de situationer. Det ender oftest med at han bliver dybt ulykkelig og frustreret. Og jeg har oftest svært ved at kontrollere mit temperament og ender med at råbe at jeg ikke vil have det. Men hvor kunne det bare være dejligt hvis jeg kunne få nogle gode ideer til at blive en mere overbærende mor. For lige nu er jeg bare løbet tør for ideer og drænet for energi.

Venlig hilsen
Den frustrerede mor med dårlig samvittighed

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Svangerskabsforgiftning

Svangerskabsforgiftning kaldes også for Preeklampsi og eklampsi. Man ved ikke præcist, hvorfor svangerskabsforgiftning opstår.

Sygdommen medfører at væskemængden i kroppen forøges, at der udskilles protein med urinen og at blodtrykket stiger. Det kan være lette symptomer, som opdages ved en rutinekontrol hos egen læge eller ved jordemoder, men der kan også være svære tilfælde, hvor kvinden oplever hovedpine, flimren for øjnene, overfølsomhed for lys, kvalme, opkastninger og...

Læs mere i Babylex

Kæledyr og børn

I rigtig mange børnefamilier har man en eller anden form for kæledyr, og det er ofte en hund, kat eller et andet kæledyr med pels.

Det kan være rigtig dejligt for børn at vokse op sammen med dyr, og det er lærerigt at skulle hjælpe til med at passe et dyr og sørge for,, at dyret har det godt. At skulle være med til at tage sig af et kæledyr lærer dit barn om ansvar. Det overordnede ansvar for kæledyret er dog dit. Du kan ikke regne med, at dit barn selv kan sørge for et kæledyr,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for altid lange og fyldestgørende svar.

Lone og Claus fra København