Svar: Urolig og grædende dreng

1. december 2010

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Anja

Tak for dit brev og velkommen til :)

Der er sandsynligvis flere ting som spiller ind hos jer, og derfor vil jeg gerne dele lidt af mine tanker med dig, så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker kan bruges :)

For det første er der ingen tvivl om at jeres drengs alder og udvikling spiller ind. Netop omkring 6 måneders alderen oplever mange forældre en rigtig svær periode, hvor de føles som om at lige meget hvad man gør, så er det ikke godt nok. Barnet virker utilfreds, pylret, irritabel og man gir og gir hele tiden og alligevel er det ikke nok.

Det handler om at han lige nu udvikler sig rigtig meget, han kan flere ting bevidst nu, men der er stadig rigtig meget han ikke kan og han bliver naturligt hurtigere træt og hurtigere irriteret. Han kan trille omkring fra både mave til ryg og ryg til mave, men ofte triller han den forkerte vej og væk fra det han vil have fat i. Han begynder at krybe, men ofte går det baglæns i stedet for forlæns og igen til stor irritation, fordi han kommer væk fra det han egentlig søger. Han prøver at spise, vil gerne holde sin ske i hånden, men formår slet ikke at føre den til munden. Han vil gerne underholdes og det er super sjovt, men så alligevel ikke, så vil han noget andet - og ofte ved han ikke hvad han selv vil ...

Han vil gerne have dig inden for synsvidde, vil gerne snakke og pludre og så alligevel ikke, så prøver du at gå og så protesterer han - du skal ligesom bare være der og det kan godt føles som om at man bare sidder og ikke har anden funktion end at være der - hvilket jo også er okay og reelt nok men naturligvis frustrerrende, når man gerne vil have lavet andre og mere praktiske ting ...

Han er meget bevidst om hvor han er i forhold til jer og meget bevidst om hvorvidt han er alene, eller i favn - og hvem han er i favn hos. Når han ...

Annonce

... protesterer over at blive lagt på puslebordet kan det også være udtryk for denne øgede bevidsthed og det kan blive forværret af at han registrerer meget tydeligt hvor han lægges og hvem der lægger ham der. Det er fint at I forsøger med lidt musik osv. Vær også opmærksom på at puden ikke må være kold og at det kan hjælpe at lægge et blødt og lidt tykt badehåndklæde på puden, så den er ekstra behageligt at blive lagt på.

Hvis han er irriteret over tøj, der skal over hovedet, så forsøg med bluser der kan åbnes meget og brug trøjer, så hans slet ikke skal have noget på sit hoved. Lad ham også sidde op, når I giver ham trøjerne på.

Det er også sådan at børn i denne alder ofte sover meget uroligt, han får sig om natten lagt i stillinger som han ikke selv mestrer at komme væk fra og græder i søvne, har brug for din hjælp til at blive lagt rigtig igen, få dynen om sig osv.

Han drømmer også mere og kan både le, græde og klynke i søvne, hvilket naturligt kan være forstyrrende, for jer som vågner af det og nogle gange vækker han også sig selv ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Han kan også have ondt for tænder og det kan være en årsag til at han lige nu protesterer lidt over at skulle spise. Han kan også have problemer med ørerne, hvilket naturligvis også kan påvirke hans appetit.

Prøv at udnytte at han i morgen er ½ år gammel og derfor må få rigtig mange forskellige fødevarer. Giv ham grovere grødtyper, giv ham grøntsagsmos med kød og fisk, som smager godt og tager udgangspunkt i jeres mad. Giv ham også mad i hånden, det kan være frugtbåde, ristede rugbrødsbjælker og lignende, så han nu selv får lov til at spise og føler han selv deltager, at han selv er med.

Jo mere variation og jo mere han føler sig aktiv, jo bedre går det ofte :)

Håber I kan bruge lidt af mine tanker videre og hermed får lidt ro på, fortsat held og lykke :)

Rigtig god jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Ekstra væske baby

Børn, der får flaske, kan i visse perioder have behov for at få ekstra væske. Det kan være ved sygdom med feber, eller i særligt varme sommerperioder.

Nogle gange vil barnet vise behov for en ekstra flaske mælk, og det er helt fint. Børn der får flaske skal have lov til at selvregulere deres behov. Men andre gange vil det være fint at tilbyde væsken som vand. De første 4 mdr. skal vandet koges. Derefter kan barnet få vand fra hanen, med mindre man har privat vandboring.

Læs mere i Babylex

Ører - øreproblemer hos baby og børn

Siden 2005 får alle nyfødte i Danmark tilbudt en screening for hørenedsættelse få dage efter fødslen. Hvis det viser sig, at barnet har en medfødt hørenedsættelse, er det vigtigt, at man får startet behandling så tidligt som muligt.

Mange børn vil have nedsat hørelse i en periode f.eks. på grund af mellemørebetændelse eller væske i mellemøret. Et barn, som gennem længere tid har nedsat hørelse, vil ikke reagere på lyde og vil have langsom eller manglende sprogudvikling. Hvis...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder