Svar: Baby der bliver forskrækket og utrøstelig
1. december 2010
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Det er helt naturligt at børn farer sammen, bliver tydeligt forskrækket og begynder at græde, når de pludselig udsættes for en lyd, de ikke er forberedt på. Det kan være et voldsomt nys, en der griner højt, det kan være en køkkenmaskine, støvsuger eller andet der starter. Lyde som er høje, som de er uforberedte på og som de ikke forstår.
Det er helt rigtigt at tage jeres datter op, berolige hende, og hjælp hende med at få samling på sig selv. Hun spejler sig i dig og jo mere rolig du er, jo mere rolig bliver hun også, så når du tager hende op siger "roooolig skat, det var bare far, såååå rooolig" osv. så mærker hun roen, dybden i dit toneleje, hun mærker din dybe og roligt vejrtrækning osv. og det vil også gøre hende rolig.
Derfor skal du naturligt tage hende op, sidde med hende, lade hende mærke at du er der og at der ikke skete noget farligt, alt er okay. Du bekræfter hende ikke i at noget er farligt, men viser hende netop via din egen ro, at du er der og passer på hende.
Græder hun vedvarende, så kan det være en god idé at aflede hende, ved at gå lidt rundt med hende, lad hende kigge på ting osv. Det kan også være en god idé at give hende lidt mælk, fordi det at sutte og få lidt varm mælk i sig selv giver ro i kroppen og derefter kan hun atter slappe lidt mere af :)
Rigtig meget held og lykke med hende fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske