Svar: Sprog - 15 mdr.

29. november 2010

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære P

Tusind tak for dine hjertevarme ord til mig - virkelig dejligt, tak! :)

Børn der har længerevarende problemer med ørerne, vil naturligt ofte være lidt senere til at tale end børn der ingen øreproblemer har. Det er helt naturligt og det skal der være plads til.

Derudover er børn naturligt forskellige og nogle børn taler naturligt hurtigere end andre børn gør, ligesom nogle børn kravler før andre, nogle går før andre osv.

Det der er vigtigt lige nu er at du kan mærke en udvikling hos din dreng, at du kan fornemme at han har lyst til at tale og at han kommunikere. Det kan være at han bruger sit nonverbale sprog rigtig meget og er super god til at tale - netop fordi han peger, gestikulere og med sin mimik fortæller hvad han vil eller ikke vil. Og det er super godt. Det vigtigste lidt nu er som sagt at han har lyst til at tale/kommunikere :)

Gennemsnitligt vil børn omkring 1 års alderen have et aktivt ordforråd på 2 til 5 ord, men vil forstå mange flere. Den sproglige udvikling sker hele tiden og man kan begynde at give barnet små opfordringer, som "hent bamsen" eller "Hvor er din sut henne?" og barnet vil vise at det forstår, hvad man siger.

Når børn er ca 1½ år, så begynder sproget at tage lidt mere fart og barnet begynder at tale lidt mere selv. Fra 20 måneders alderen kommer der flere navneord til og barnet begynder at kunne sige små ord som lys, bil, bold og lignende.

Omkring 2 års alderen begynder barnet at sætte små ord sammen "min bil", "de bar" (i betydningen der er far). Barnet har i denne alder et aktivt ordforråd på ca 100-200 ord og udviklingen går herfra rigtig stærkt. Barnet begynder at bruge sproget til at fortælle om oplevelser, hvad det vil, hvad det kan osv. og barnet begynder også at tale mere, når det leger med sine venner. Barnene taler ikke nødvendigvis rent, det kan faktisk være enormt berigende at høre to 2-årige stå og tale volapyk sammen - de forstår hinanden, de voksne ...

Annonce

... forstår ingen ting :)

Man siger at barnet her får en ordspurt eller at der sker en ordeksplosion. Et treårigt barn vil således have et gennemsnitligt et ordforråd på 600 ord, og her vil nogle naturligvis have lidt mindre og andre betydeligt mere...

Barnet begynder at sætte flere og flere ord sammen, 3-4-5-6 ords sætninger dukker op og også her er der naturligvis store individuelle forskelle. Nogle børn taler i korte sætninger og andre 3 årige taler i lange og mere komplekse sætninger - men det hele er normalt.

Det 3-4 årige barn taler ofte ustandselig og det lærer sig nye ord hele tiden og prøver at udtale disse. Barnet spørger ikke bare hvad noget er, men begynder nu også at spørge "hvorfor?" og "hvordan?".

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

I 4-5 års alderen vil de fleste børn have et ordforråd der ligger mellem 1500-2000 ord og barnet fortæller lange historier. Barnet oplever desuden også 'ordets magt' og hvordan man kan bruge sproget på forskellig vis.

Så sprog skal have tid til at udfolde sig og det tager tid at lære at tale rigtigt, tale med rigtige ord og tale i sætninger. Lyt til ham, indgå i dialog, brug vrøvlesprog og volapyk og tal også I rigtige ord og sætninger. Vis ham billeder i bøger og tal om hvad det her, gentag tingene i 'den virkelige verden' sådan så når I f.eks. i bogen ser et billede af en hund, så siger du "hund", "hunden sig vov-vov" eller lignende og når I så går tur og ser en hund, så gentager du, så han begynder at connecte billedet i bogen og lyden med det han ser og hører i virkeligheden.

Syng sange for ham, fortæl ham hvad du gør, når du skifter ham, klæder ham på, tal om hans mave, hans navle, hans arm, blusen der skal over hovedet, numsen der skal løftes, bleen der skal på osv. så det at tale og så sprog i det hele taget er noget helt naturligt i jeres hverdag :)

Ro på og rigtig meget held og lykke fortsat - det er kun dejligt at få lov til at følge jeres lille familie :)

Rigtig god jul til jer!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Donorhjælp

Hvis man ikke kan blive gravid på almindeligvis, så kan man benytte sig af en donor. Og i Danmark er der to muligheder:

1. Donor med sæd:
Kvinder der ikke har nogen mandling partner eller hvor den mandlige partners sædkvalitet ikke kan anvendes til befrugtning, har mulighed for at blive gravide med en sæddoner.

Sæddonation kan både være anonym og åben. På lægeklinikker vil den normalt være anonym, hvor man kan få åbne donorer på jordemoderklinikker.

Læs mere i Babylex

Medicin til børn

Et lille barn må aldrig få medicin, uden at lægen har ordineret det. Børn skal have helt andre mængder end voksne og reagerer anderledes på visse produkter.

Har dit barn fået ordineret medicin, så er det vigtigt at følge lægens instruks. Er der f.eks. ordineret penicillin i 6 dage, så er det vigtigt, at du giver medicinen i 6 dage og ikke stopper efter 3 dage, fordi du synes, at barnet virker frisk og rask. Hvis du stopper for hurtigt, risikerer du, at sygdommen vender...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit uddybende svar..... Der er lige pludselig en masse ting der hænger bedre sammen for mig.

Tak fra Anja, med mindre ondt i brysterne