Svar: Sprog - 15 mdr.
29. november 2010
Alder:
15 mdr.
Kære P
Tusind tak for dine hjertevarme ord til mig - virkelig dejligt, tak! :)
Børn der har længerevarende problemer med ørerne, vil naturligt ofte være lidt senere til at tale end børn der ingen øreproblemer har. Det er helt naturligt og det skal der være plads til.
Derudover er børn naturligt forskellige og nogle børn taler naturligt hurtigere end andre børn gør, ligesom nogle børn kravler før andre, nogle går før andre osv.
Det der er vigtigt lige nu er at du kan mærke en udvikling hos din dreng, at du kan fornemme at han har lyst til at tale og at han kommunikere. Det kan være at han bruger sit nonverbale sprog rigtig meget og er super god til at tale - netop fordi han peger, gestikulere og med sin mimik fortæller hvad han vil eller ikke vil. Og det er super godt. Det vigtigste lidt nu er som sagt at han har lyst til at tale/kommunikere :)
Gennemsnitligt vil børn omkring 1 års alderen have et aktivt ordforråd på 2 til 5 ord, men vil forstå mange flere. Den sproglige udvikling sker hele tiden og man kan begynde at give barnet små opfordringer, som "hent bamsen" eller "Hvor er din sut henne?" og barnet vil vise at det forstår, hvad man siger.
Når børn er ca 1½ år, så begynder sproget at tage lidt mere fart og barnet begynder at tale lidt mere selv. Fra 20 måneders alderen kommer der flere navneord til og barnet begynder at kunne sige små ord som lys, bil, bold og lignende.
Omkring 2 års alderen begynder barnet at sætte små ord sammen "min bil", "de bar" (i betydningen der er far). Barnet har i denne alder et aktivt ordforråd på ca 100-200 ord og udviklingen går herfra rigtig stærkt. Barnet begynder at bruge sproget til at fortælle om oplevelser, hvad det vil, hvad det kan osv. og barnet begynder også at tale mere, når det leger med sine venner. Barnene taler ikke nødvendigvis rent, det kan faktisk være enormt berigende at høre to 2-årige stå og tale volapyk sammen - de forstår hinanden, de voksne forstår ingen ting :)
Man siger at barnet her får en ordspurt eller at der sker en ordeksplosion. Et treårigt barn vil således have et gennemsnitligt et ordforråd på 600 ord, og her vil nogle naturligvis have lidt mindre og andre betydeligt mere...
Barnet begynder at sætte flere og flere ord sammen, 3-4-5-6 ords sætninger dukker op og også her er der naturligvis store individuelle forskelle. Nogle børn taler i korte sætninger og andre 3 årige taler i lange og mere komplekse sætninger - men det hele er normalt.
Det 3-4 årige barn taler ofte ustandselig og det lærer sig nye ord hele tiden og prøver at udtale disse. Barnet spørger ikke bare hvad noget er, men begynder nu også at spørge "hvorfor?" og "hvordan?".
I 4-5 års alderen vil de fleste børn have et ordforråd der ligger mellem 1500-2000 ord og barnet fortæller lange historier. Barnet oplever desuden også 'ordets magt' og hvordan man kan bruge sproget på forskellig vis.
Så sprog skal have tid til at udfolde sig og det tager tid at lære at tale rigtigt, tale med rigtige ord og tale i sætninger. Lyt til ham, indgå i dialog, brug vrøvlesprog og volapyk og tal også I rigtige ord og sætninger. Vis ham billeder i bøger og tal om hvad det her, gentag tingene i 'den virkelige verden' sådan så når I f.eks. i bogen ser et billede af en hund, så siger du "hund", "hunden sig vov-vov" eller lignende og når I så går tur og ser en hund, så gentager du, så han begynder at connecte billedet i bogen og lyden med det han ser og hører i virkeligheden.
Syng sange for ham, fortæl ham hvad du gør, når du skifter ham, klæder ham på, tal om hans mave, hans navle, hans arm, blusen der skal over hovedet, numsen der skal løftes, bleen der skal på osv. så det at tale og så sprog i det hele taget er noget helt naturligt i jeres hverdag :)
Ro på og rigtig meget held og lykke fortsat - det er kun dejligt at få lov til at følge jeres lille familie :)
Rigtig god jul til jer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske