Svar: Kan en lille baby have så stort temperament?

29. november 2010

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Sommerfugl

Temperament er arveligt og vi er forskellige af temperament. Vi er forskellige som voksne, og også børn er forskellige. Derfor vil nogle børn naturligt græde lidt mere og andre være lidt mere stille. Det behøver ikke betyde at der er noget galt med barnet eller noget galt med jer som forældre, det kan være måden barnet er på. Altså en del af personligheden.

Jeg ved fra et af dine tidligere breve at jeres datter sover en del, så måske skulle du prøve at putte hende lidt senere, for at hun ikke bliver helt så ulykkelig, inden hun skal sove. Det vil også være rigtig godt, at hun konsekvent får mælk inden hun skal sove og du må gerne arbejde på en rytme, hvor mælk indgår som en fast del af hendes putteritual.

Det er meget fint at du putter hende i en voksipose om dagen, det skærmer hende og er med til at give hende fysisk ro, men prøv om ikke du kan amme eller give en flaske, efter hun er puttet i posen, så hun via mælken også hjælpes til at finde ro. Derefter vil du kunne give hende en sut, evt. en putteklud og så flytte pose og barn til barnevognen, hvor hun så kan sove.

Hun har brug for hjælp til at skifte stilling og hun har brug for at du aktivere hende og tilbyder hende nye og forskellige stimuli. Det er helt normalt at hun bliver ked af det, når hun har ligget på puslebordet lidt og sprællet med benene, når hun har været i bad, har leget og kigget på sit legetøj. Det er sjovt i små perioder, men så skal der noget nyt og anderledes til og det viser hun ved at være utilfreds og ved at begynde at græde. Prøv derfor at tage hende op, lade hende ...

Annonce

... mærke at du er der, tal beroligende til hende, gå lidt rundt med hende og lad hende kigge sig omkring i rummet. På den måde kan du adsprede hende lidt.

Når du bliver frustreret, fordi hun virker ked af det, så sæt ord på. Det kan hjælpe både dig og hende, hvis du siger "nå, skatterpige, bliver du bare så ked af det, sikke noget" eller "sikke ked af det du er, hvad er der mon galt", "mor kan slet ikke finde ud af hvad du vil lige nu, sikke noget, lille ven" osv. Du må gerne snakke med hende og sætte lidt ord på dine tanker, det kan give jer begge ro, at du gør det :)

Naturligvis bliver du ked af det, når en i mødregruppen siger at hun aldrig har hørt et barn skrige så meget. Det får dig naturligvis til at tænke på om alt er normalt, om der er noget galt, om du gør noget forkert. Hvis du er i tvivl, så skal du naturligvis tale med jeres læge omkring det, det er vigtigt at du ikke går rundt og bekymrer dig unødigt. Så hellere få hende tjekket en ekstra gang. Men det kan, som du også spørger til, sagtens være hendes temperament, som er lidt mere voldsomt.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det bedste du kan gøre er at bevare roen, for din datter bruger dig som et spejl og jo mere rolig du er, jo mere ro du kan signalere, jo mere rolig bliver hun naturligvis også. Hvis du spænder i kroppen, stresser over hendes gråd, så reagerer hun naturligt også med at spænde og stresse mere. Så prøv at tage det roligt, træk vejret dybt, tal til hende stille og med dyb og rolig stemme, lad hende mærke din ro og få den måde mere ro på :)

Håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke:)

Rigtig god jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Sove ude

Helt små børn skal man være forsige med at lade sove ude i barnevogn. En tommelfingerregel er, at spædbørn ikke bør sove ude, før de har genvundet deres fødselsvægt og vægten skal være mere end 3000g.

At sove ude om sommeren er enkelt. Stil barnevognen i skyggen og hold øje med dit barns temperatur ved at mærke det i nakken. Dit barn vil nyde at stå under et træ og se vinden i bladende. Et insektnet kan yde god beskyttelse mod insekter, men brug det kun, hvis der er insekter.

Læs mere i Babylex

K-vitamin til baby

Sundhedsstyrelsen (og WHO) anbefaler, at alle nyfødte babyer får K-vitamin lige efter fødslen. Dette gives som injektion i låret og er med til at forhindre indre blødninger. Når barnet har fået K-vitamin denne ene gang, skal det ikke gives igen.

Børn der ammes, får ikke ret meget K-vitamin via modermælken, og det betyder, at de har større risiko for K-vitaminmangel. K-vitamin dannes også i vores tarmsystem, og da nyfødte børn har et umodent tarmsystem, vil de ikke selv kunne...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for dine mange professionelle og anvendelige svar. De har været os til rigtig stor gavn og hjulpet til at stå på egne ben.

Tak for denne brevkasse, som er fantastisk

Hilsen Theas mor og far