Svar: Sut og ble - 3 år, 9 mdr.

28. november 2010

Kategori:
Alder:
3 år, 9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Nogle børn klarer fint at smide både sut og ble samtidig, for andre børn er det for meget, at gøre begge dele på en gang.

Det lyder hos jer som om at Mikkel har været igang med renligheden længe og at det går den rigtige vej. Derfor lyder det også okay at I nu tager skridtet med at få sutten væk og her netop udnytter at kunne sende den til julemanden og alle nissebørnene, hvis han vil acceptere det :)

Men med hensyn til renlighed og ble, for at starte med det, så er det okay at han lige nu får en ble på, når han skal af med sin afføring. Jeg vil dog anbefale jer at I beder ham gå på toilettet, så han ved at det er der det foregår og så han ikke bare sætter sig bag en sofa eller et andet sted, når han skal lave afføring. Det er okay at det foregår i bleen lige nu, indtil han bliver tryg nok ved at kunne give slip på det, men det bør foregå på toilettet.

Prøv også at opfordre ham til at prutte, når han sidder på toilettet og tisser, fordi han så naturligt presser lidt og måske kommer der så en lille smule afføring ud. Vis ham det, tal om ...

Annonce

... hvor godt det er, så han oplever det positivt og finder ud af at det var ikke så slemt.

Med hensyn til sutten, så er det fint at den kun bruges når han skal sove og at den indtil der ligger på en fast plads og venter. Prøv her at tale med ham om at han kan få en bamse eller noget andet, som vil være dejligt for ham at have med. Den vil han også kunne have med i børnehaven, når han skal sove hos bedsteforældre osv. Så I stille og roligt får ham pejlet over på at bamsen er bedre end en sut. Tag ham gerne med ud at købe en bamse, som erstatning, så han selv er med til at vælge, hvad hans nye soveting skal være :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis han har brug for at have noget i munden at sutte på, så giv ham et stykke agurk, en gulerod eller noget frugt, så han får noget i munden og får denne lyst dækket samtidig med at han så får sin bamse at putte med.

Det lyder altså for mig som værd at forsøge at fjerne sutten og netop udnytte julen, juleferien og netop fridagene til at få skabt nye vaner og rumme de frustrationer det måske vil give ....

Rigtig meget held og lykke med det projekt :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Barnevogn

Når I skal købe en barnevogn er det vigtigt at I gør jer klart, hvad vognen hovedsageligt skal bruges til.

Skal den mest stå på altanen, eller skal den bruges til at gå lange ture med. Skal den kunne bæres op og ned ad trapper? Og skal den kunne være i bilens bagagerum?

Det er også vigtigt at tænke på årstiden. Både sommer, men især om vinteren, er det vigtigt at både kassen og kalechen er vandtæt. Om vinteren er det vigtigt, at både sider og bund er godt...

Læs mere i Babylex

Termin

Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.

Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.

Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.

Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Fantastisk hjemmeside, fantastiske bøger og fantastiske meninger!

Kærlig hilsen
Mor til Elias, 7 måneder.