Svar: Sut og ble - 3 år, 9 mdr.
28. november 2010
Alder:
3 år, 9 mdr.
Hej med dig
Nogle børn klarer fint at smide både sut og ble samtidig, for andre børn er det for meget, at gøre begge dele på en gang.
Det lyder hos jer som om at Mikkel har været igang med renligheden længe og at det går den rigtige vej. Derfor lyder det også okay at I nu tager skridtet med at få sutten væk og her netop udnytter at kunne sende den til julemanden og alle nissebørnene, hvis han vil acceptere det :)
Men med hensyn til renlighed og ble, for at starte med det, så er det okay at han lige nu får en ble på, når han skal af med sin afføring. Jeg vil dog anbefale jer at I beder ham gå på toilettet, så han ved at det er der det foregår og så han ikke bare sætter sig bag en sofa eller et andet sted, når han skal lave afføring. Det er okay at det foregår i bleen lige nu, indtil han bliver tryg nok ved at kunne give slip på det, men det bør foregå på toilettet.
Prøv også at opfordre ham til at prutte, når han sidder på toilettet og tisser, fordi han så naturligt presser lidt og måske kommer der så en lille smule afføring ud. Vis ham det, tal om hvor godt det er, så han oplever det positivt og finder ud af at det var ikke så slemt.
Med hensyn til sutten, så er det fint at den kun bruges når han skal sove og at den indtil der ligger på en fast plads og venter. Prøv her at tale med ham om at han kan få en bamse eller noget andet, som vil være dejligt for ham at have med. Den vil han også kunne have med i børnehaven, når han skal sove hos bedsteforældre osv. Så I stille og roligt får ham pejlet over på at bamsen er bedre end en sut. Tag ham gerne med ud at købe en bamse, som erstatning, så han selv er med til at vælge, hvad hans nye soveting skal være :)
Hvis han har brug for at have noget i munden at sutte på, så giv ham et stykke agurk, en gulerod eller noget frugt, så han får noget i munden og får denne lyst dækket samtidig med at han så får sin bamse at putte med.
Det lyder altså for mig som værd at forsøge at fjerne sutten og netop udnytte julen, juleferien og netop fridagene til at få skabt nye vaner og rumme de frustrationer det måske vil give ....
Rigtig meget held og lykke med det projekt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske