Svar: Babysvømning og eksem
26. november 2010
Alder:
4 mdr.
Kære førstegangsforældre
Tak for jeres brev, jeres pæne ord til mig og velkommen til :)
Det lyder rigtig godt at I har fået henvisning til hudlæge, med henblik på at få vurderet om jeres datter har børneeksem og hvordan I så skal forholde jer til dette.
Børn må gerne gå til babysvømning eller bade i klorvand, selvom de har børneeksem. Det man skal være opmærksomme på er, at klor udtørre huden og det kræver derfor lidt ekstra omhyggelighed med at få barnets hud gjort fugtig med creme.
Det kan være en god idé at smøre jeres datters hud med en fed fugtighedscreme, inden hun skal i vandet, fordi kloren så ikke vil irritere hendes hud helt så meget. Hun kan evt. blive smurt hjemmefra om morgenen, så cremen når at trække godt ind i hendes hud og så det hele ikke havner i vandet ... og hvis hendes hud suger godt, så er det også helt fint at smøre huden med fugtighedscreme efter brusebadet og inden svømmetøjet kommer på.
Det vil også være rigtig godt at du smører hende ind igen, når hun kommer op af badet, har været i bad og fået klorvandet skyllet af.
Det handler om at hjælpe hendes hud til bedre at holde på fugtigheden og når hun smøres ind lige efter badet, så er cremen med til at holde på den fugtighed, som huden har opsuget under badet.
Det er vigtigt at I får skyllet sæbe grundigt af hende og at hun generelt ikke bades længe af gangen. Kortvarige karbade har ofte en god effekt på børn med børneeksem, hvis de smøres med creme umiddelbart efter badet.
Creme vil være at foretrække fremfor badeolie.
Med hensyn til hendes vægt og evt. forbrænding af at være i svømmehallen, så er det en god idé at hun får mælk inden I går i vandet og får mælk igen, når I kommer op. På den måde har hun noget at forbrænde af.
Det gør det naturligvis lidt sværere for hende at holde mælken i maven, hvis hun har fået meget mælk lige inden, og risikoen for at hun gylper i badet er naturligvis til stede. Men hvis du ammer hende i forbindelse med omklædning, og herefter bader hende, smører hende i creme og så går i vandet, så går der alligevel lidt tid og hun har en chance for at fordøje mælken bedre og dermed gylpe mindre.
Uheld skal der være plads til, det kan ikke undgås at børn nogle gange kommer til at gylpe lidt eller måske prutte lidt i vandet - derfor skal de også have specielt badetøj på, så det ikke kommer ud i vandet og så man kan nå at komme op og få barnet skiftet og rengjort, uden at vandet forurenes.
Der er så mange gode ting ved at gå til babysvømning, at det må opveje lidt af de andre ting, man kan være urolig omkring :)
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med hende:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske