Brev:
Babysvømning og eksem
26. november 2010
Alder:
4 mdr.
Babysvømning og eksem
Kære Helen
Jeg/vi har indtil nu fulgt din brevkasse fra sidelinien og har fået mange ideer fra dine svar. Nu er vi selv som førstegangsforældre kommet i tvivl om noget i forbindelse med, at vi er blevet skrevet op til babysvømning.
Lige lidt forhistorie:
Vi har fået en fantastisk lille pige i slutningen af juli, så hun er 4 mdr. nu.
I udgangspunktet trives hun fint. Vi har som de fleste nybagte forældre oplevet små "ups and downs", men hun virker for det meste som en glad og opmærksom lille pige, som efterhånden også er særdeles aktiv.
Vores datter blev født ved akut kejsersnit men var ellers helt, som hun skulle være (3280 g. og 50 cm), og amningen kørte fra starten godt. I de første måneder fulgte hun sin kurve, men det gør hun ikke lige nu.
Vi har haft en periode efter 3 mdr's vaccinen, hvor hun ikke har været glad for at blive lagt til, men det går bedre nu. Hun har altid gylpet meget. Vores lille pige vejer nu - 4 mdr. gammel 5,8 kg. og er 63 cm, og hun har været ammet fuldt indtil nu, hvor vi så småt er begyndt på skemad efter sundhedsplejerskens anbefaling.
Jeg synes, det lyder lidt bekymrende med vægten, men sundhedsplejersken vurderede, at hun har det godt, og at det er normalt, at der kan ske et dyk i kurven i den alder, hun har nu, hvor hun bruger en masse energi.
I perioder har vores datter døjet meget med arp og udslæt på kinderne. På det seneste er hun begyndt at klø sig rigtig meget i hovedbunden, og hun virker generet af det, hvorfor vi har fået en henvisning til hudlæge, da hun formodentlig har eksem. Der er også tørre områder på arme og ben. Desværre er der lang ventetid v. hudlægen, så vi væbner os med tålmodighed :-(
Vores datter er glad for at komme i bad, og vi vil gerne gå til babysvømning med hende, men er nu kommet i tvivl:
Er babysvømning en dårlig idé, hvis hun har eksem?
I forhold til hendes vægt og det, at hun pt. ikke følger kurven, vil det da være dumt at tage hende med til svømning, hvor hun måske brænder endnu mere energi af?
Endelig er der gylpen: Hun har godt nok aldrig gylpet i badet, men til babysvømning, hvor hun er længere tid i vandet, kunne man måske frygte, at det sker?
Hvad tænker du?
Tak for en god brevkasse!
Venlig hilsen
førstegangsforældrene