Hvordan putter vi vores datter på 5 måneder?

26. november 2010

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Hvordan putter vi vores datter på 5 måneder?

Kære Helen,

Søvn og putning er og bliver et stort emne, når man har små børn. Det har vi vist allerede erfaret:-) Og nu har vi brug for lidt hjælp.

Vi er nu nået til det punkt, hvor det går rigtig godt med putningen i barnevognen om dagen. Nu skal jeg jo passe på hvad jeg siger, men når hun skal puttes om dagen, så giver jeg hende hue og trøje på. Ligger hende i voksiposen. Giver hende sutten og puttekluden. Hun kan godt være utilfreds indtil hun er lagt og har fået sutten. Så går jeg en lille tur på 5 min. Som regel ligger hun sig til at sove og skal måske ha sutten et par gange fordi hun selv hiver den ud af munden og dermed bliver ked af det. Ellers stiller jeg barnevognen efter de 5 mins gåtur, og så falder hun i søvn. Her er hun rigtig god til at finde roen og overgive sig til søvnen.

Derimod så kæmper vi lidt med aftenputningen. Hun bliver som regel puttet ved 19-20-tiden. Forinden får hun en flaske med mme og får nattøj på. Vi går meget op i at springe på søvntoget, og er det kørt - ja, så tager vi hende op igen og venter på det næste. Vi vil ikke kæmpe med en pige, der i forvejen ikke har tænkt sig at sove.

På nuværende tidspunkt, så sætter vi os på vores træningsbold med hende i armene. Hun får sut og putteklud, og så hopper vi på bolden til hun falder helt til ro. Herefter ligger vi hende i hendes seng. Dette kan vi som regel gøre med succes, men når hun så har sovet noget tid - mellem 10 og 45 min, ...

Annonce

... så vågner hun og er ked af det eller bare vågen.

Mit indtryk er, at vi får lagt hende for sent - hun er gledet for langt ind i søvnen. Men hvis vi så forsøger at ligge hende tidligere, så mosler hun rundt, hiver sutten ud af munden og er i det hele taget rigtig ked af det.

Vores indtryk er, at hun har meget svært ved at falde til ro - i det hele taget slappe af. For når hun en sjælden gang imellem falder til ro, så overgiver hun sig gerne til søvnen selvom hun egentlig er helt vågen. Generelt kører hun i et højt gear såsnart hun er vågen - hele dagen igennem. Arme og ben kører på hende. Der er bare gang i hende, og der skal helst hele tiden ske noget. Hun sidder sjældent bare på skødet og kigger.

Hvis hun er overtræt, hvilket jeg tit synes hun er om aftenen (vi har rigtig meget ulvetime), så bliver det kun sværere at få hende til at falde til ro. Mange dage kæmper vi med at give hende flasken og give hende nattøj på. Hun falder ikke til ro ved noget af det - tværtimod. Hun bliver ked af det og til tider hidsig.

Har du nogle gode råd til hvordan vi får hende til at falde til ro? Hvordan bør en putning foregå med en baby på 5 måneder? Hvad kan vi forvente? Har du nogle gode råd til putteritualer, der kan gøre at hun finder roen? Hvornår skal man kunne ligge dem vågne (men putteklare), og hvor de så selv kan glide ind i søvnen?

Jeg glæder mig til at høre dine tanker omkring ovenstående.

Kærlig Hilsen
Mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Annonce

Viden om børn:

Morgenmad og børn

Børn har brug for et solidt morgenmåltid, efter at have sovet en hel nat, og så de har energi og overskud til at lege, lære og udvikles hele dagen. Det betyder, at f.eks. en portion yoghurt ofte ikke vil være nok.

Til børn i alderen 1-2 år kan du f.eks. give:
- Havregrød, øllebrød eller anden type af grød. Gerne med lidt frisk frugt og bær.
- A38, tykmælk eller neutral letmælksyoghurt med rugbrødsdrys eller havregryn.
- Grovbrød, grovere boller f.eks....

Læs mere i Babylex

Skråstol

Børn har brug for at kunne bevæge sig frit for at udvikle sig bedst muligt. Børn der placeres i en skråstol vil sidde passivt og vil, hvis de sidder der længe, blive svage i nakke og ryg. Man kan sagtens vænne et barn til at sidde i en skråstol, hvis det har underholdning foran sig, og det kan være bekvemt for forældrene, men det er ikke det bedste for barnet.

Et barn skal have lov til at være på gulvet så meget som muligt. Det er på gulvet at barnet lærer at trille, krybe og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar, det er så dejligt at skrive til dig, du giver altid sådan nogle gode varme råd.

Det er dejligt at kunne skrive til dig, når man er bekymret.

Hilsen
Guldklumpens mor