Svar: Baby rokker
25. november 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Elisas Mor
Det er helt normalt at børn sidder og rokker, de fleste børn begynder dog først rigtigt på det, når de er 8-10 måneder gamle, men det er helt okay at din datter gør det nu :)
Hvis du spiller musik, vil du måske opleve at din datter naturligt begynder at sidde og rokke med kroppen i takt til musikken. I de perioder, hvor børn får tænder, hvor de begynder at lære at stå og gå, vil de ofte også have ekstra tendens til rokkende bevægelser. Og når de i 8-10 måneders alderen begynder at kravle, vil de ofte rokke både når de er vågne og når de sover ...
Børn vil ofte også vokalisere deres rytmiske rokkende bevægelser – de vil sige lyde som uuhhhuuhh eller uummuumm. De kan gøre det imens de spiser, som du også oplever, de kan sidde på gulvet og rokke imens de brummer og det kan se bekymrende ud, men er det sjældent. De fleste børn med rokkende bevægelser er sunde og raske, og det er en del af de faser de naturligt går igennem i deres store udvikling.
Hvis du synes din datter rokker så meget, at de virker unaturligt, hvis du synes hun virker fjern og ukontaktbar imens og du oplever hendes bevægelser stereotype, så synes jeg du skal tale med jeres læge omkring det. Men umiddelbart er det altså helt normalt at børn rokker :)
Håber du har fået lidt ro med på vejen, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske