Svar: Trivsel i vuggestuen

22. november 2010

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

En hurtig indkøring kan ofte være en god idé, fordi barnet meget hurtigt finder ud af, hvordan hverdagen hænger sammen og dermed affinder sig med den nye situation. Man skal dog altid være opmærksom på at reaktionen så ofte komme senere, ofte efter 3-4 uger og det lyder som om at det er det, der sker hos jer ...

Den første tid har jeres datter været så optaget af alt det nye, de nye voksne, børn osv. at hun naturligt har fulgt med i alt hvad der er foregået og har taget det hele i stiv arm.

Så bliver hun syg, lidt mere sårbar og naturligt mere tryghedssøgende og det 'vælter læsset' lidt for hende og så er det svært for hende at komme tilbage igen. For pludselig er alt ikke så nyt og spændende mere, pludselig bliver det hverdag og hun skal lige vende sig til at sådan er det nu.

Derfor ser man ofte at børn får en reaktion efter at de egentlig er kørt ind og man troede at nu gik det meget godt. De græder, de protesterer over at blive afleveret og de er tydeligt mere kede af det.

Det vil være rigtig godt, hvis I have mulighed for at give jeres datter lidt kortere dage i en periode. Det vil være fint at holde fast i at hun stadig skal af sted hver dag, så hverdagen og rutinerne bibeholdes, men det vil være godt at afkorte dagene, så hun får lidt mere af jer og så vuggestuen i mindre doser. Det kan gøre at hun stille og roligt ...

Annonce

... synes det er okay at være der igen og kan se det gode og dejlige i at komme af sted.

I kan prøve at introducere hende for en bamse, som hun kan trøstes med hjemme, sove med om natten osv. og som fast skal følge hende i vuggestuen hver dag. Det kan være en god substitut for jer og netop i 12-18 måneders alderen vil de fleste børn tage en bamse til sig. Tag hende evt. med ud at vælge en selv, hun kan godt give udtryk for, hvad bamse eller slaskedukke osv. hun synes bedst om:)

I kan også lave et lille fotoalbum med billeder af jer, hende, barnevognen, huset, hunden, bilen og hvad I nu har som minder hende om derhjemme. Det lille album kan hun have med i vuggestuen og når hun savner jer, kan pædagogerne finde det frem, vise hende billederne af jer og tale med hende om at I stadig er der og kommer igen.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Hun er jo stadig så lille at hun ikke forstår hvor I er, hun kan ikke forholde sig til tid og kan ikke forstå en lille forklaring, hun er nødt til at se jer, for at vide at I ikke har forladt hende.

Det er rigtig dejligt at I afleverer hende et godt sted, et sted som I er trygge ved og at I har indtryk af at pædagogerne er søde og dygtige og omsorgsfulde i deres arbejde. Det er også rigtig godt at hun er glad, når hun ser "sine" pædagoger, hun skal bare have lidt ekstra tid lige nu :)

Håber I kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Øl og amning

Før i tiden anbefalede man, at kvinder der lige havde født, og som gerne ville amme, drak en maltøl eller en mørk hvidtøl dagligt, fordi det kunne hjælpe med at sætte mælkeproduktionen op. Det var kun øl af denne type, som havde effekt, og effekten skulle skyldes maltindholdet. På barselsafdelingen kunne man derfor få en øl til frokost eller aftensmaden, hvis man havde brug for det.

Det anbefales dog ikke mere, at man forsøger at øge sin mælkeproduktion ved at drikke øl....

Læs mere i Babylex

Flyverdragter til børn

Flyverdragter er nødvendige, og de fleste børn starter med at bruge en flyverdragt, når de begynder at kravle omkring i 1 års alderen.

Flyverdragter er til leg udenfor - ikke til at sove i. De fleste flyverdragter er meget varme og kan også være lidt stive i stoffet, og nogle flyverdragter er faktisk så stive og tunge, at de gør det svært for barnet at bevæge sig rundt. Derfor kan det være en god idé at vælge en flyverdragt, som ikke er alt for tung, og som netop giver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Jeg beder dig om hjælp, for jeg ved ikke hvad jeg ellers skal stille op. Jeg har læst flere af dine råd på nettet og jeg syntes du er hamrende dygtig og har hjertet på rette sted.

Et kæmpe stort TAK fra en fan.

Rikke