Svar: Vil stå på benene
18. november 2010
Alder:
4 mdr.
Kære Mor
Det er et helt naturligt led i din datters udvikling, at hun nu strækker sine ben ud, spænder i hoften og øver sig i at stå på dine lår, når du sidder med hende. Hun nyder det, det er dejligt at være på højkant og mærke sin styrke, mærke at man kan.
Det samme gælder, når hun sidder. Det er dejligt at sidde hos dig, sidde med ryggen op af din mave og nogle gange prøve at sætte sig frem, øve sin balance, mærke sin styrke, kunne holde hovedet selv, se sig omkring osv.
Du må gerne støtte din datter i denne udvikling. Når hun er i din favn må du gerne lade hende stå på dine lår og hun må gerne sidde på dit skød.
Hun skal dog også stadig være på gulvet, så meget som muligt og det i maveliggende stilling. Det er netop når hun ligger på maven, at hun får styrke nok i ryg og nakke til senere at kunne sidde selv. Det er i maveliggende stilling at hun begynder at krybe og senere kravle :)
Derfor bør hun heller ikke sættes i høj stol, eller sættes op med puder omkring sig for at støtte - hun må sidde hos dig, men ellers ikke. På samme måde, bør hun ikke stilles op ved møbler eller andet, hun skal ikke stå - men må gerne stå på dine lår, som en naturlig del af jeres leg og kommunikation.
Hun bliver ikke hjulbenet af at stå. At man før hen i tiden så mange hjulbenene børn handlede om mangel på d-vitamin. I dag får alle børn d-vitamin dagligt og der er ikke disse problemer :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske