Brev:
Institutionsstart og amning - 7 mdr.
18. november 2010
Alder:
7 mdr.
Institutionsstart og amning - 7 mdr.
Kære Helen
Jeg er nok i god tid, men jeg har gjort mig nogle tanker om institutionsstart og amning.
Jeg skal først starte på arbejde til marts og vores datter starter institution ca midt februar. På det tidspunkt vil hun være 10 ½ mdr.
Jeg ammer hende stadig (aften, sen aften, tidlig morgen og inden middagslur) og vil gerne forsætte med det, så længe vi begge trives med det.
Når jeg starter arbejde har jeg ikke mulighed for at amme hende om aftenen, da jeg arbejder på skiftende tidspunkter (har nogle gange aften- og nattevagt)
Hvornår vil det være relevant at stoppe amningen om aftenen? (jeg regner med at det er den sidste amning der ryger?)
Er det noget der vil komme naturligt hen ad vejen eller skal jeg i starten af det nye år begynde at give hende mælk af kop om aftenen i stedet for amning?
Er i det hele taget nok lidt bekymret for hvordan det skal gå med at putte hende uden amning. Jeg arbejder stadig meget på at lægge hende inden hun sover helt. Om dagen har hun inden problemer med at falde i søvn uden amning og vi kan som regel få hende til at falde i søvn igen om natten uden amning. Giver hende f.eks vand af kop og går lidt rundt med hende.
Vi er begyndt at give hende godnat grød inden sengetid og jeg prøver at gøre de samme putteritualer hver aften; nattøj på, får godnatgrød, læser/kigger en lille bog med hende og synger elefantens vuggevise når jeg ammer hende.
Tænker at hun så forbinder sangen med noget hyggeligt og at den senere kan "erstatte" amningen. Er der en sandsynlighed for det eller skal jeg adskille sang og amning?
Det er kun mig der lægger hende til natten. Vil det være relevant at far kommer mere på banen i det nye år, hvis hun begynder at få mælk af kop? (han skal jo kunne lægge hende når jeg er på aftenvagt, uden at hun bliver ked af det)
Puha det var en masse spørgsmål og som sagt i god tid :-)
Hilsen
Mette