Svar: Institutionsstart og amning - 7 mdr.

18. november 2010

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Mette

Med den alder din datter har, så synes jeg faktisk I skal overveje om ikke hun skal introduceres for en aftenflaske. Det er helt normalt at hun vil have behov for enten bryst eller flaske at falde i søvn på om aftenen og behovet for dette bliver ikke mindre med alderen.

Da I derfor allerede nu ved, at hun vil skulle passes af far om aftenen så synes jeg, at det ville være en fin prioritering at hun får en flaske at sove på. Der kan være modermælkserstatning, vælling eller udmalket modermælk i flasken, det kan I bestemme.

Med den alder hun har lige nu, er det fint med amning/flaske fire gange dagligt. Når hun bliver 8-9 måneder kan normalt nedsættes til 3 amninger/flasker dagligt og i 10 måneders alderen vil det være passende med to amninger eller flasker i døgnet. Disse to vil ofte ligge aften og sen aften eller aften og meget tidlig morgen og det er altså amningerne om dagen, der forsvinder først.

Det er netop en god idé at ...

Annonce

... erstatte med anden mad og væske i løbet af dagtimerne og så bibeholde amning/flaske på ydertidspunkterne for både at sikre barnets behov for både mad og mælk tilstrækkeligt, men også for at sikre barnet en bedre og roligere nattesøvn.

Jeg vil derfor anbefale at I giver jeres datter en flaske om aftenen, som en naturlig del af hendes putteritual og begynder at indføre dette allerede nu. På den måde kan hun både få den mælk hun har behov for og far vil naturligt kunne tage over og putte hende uden større problemer, når mor starter aftenvagt.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er meget fint at putte hende med kærtegn, beroligende ord, en stille vuggevise osv. og det er fint at adskille amning eller flaske fra søvnen på denne måde. Men behovet for mælk har hun som sagt stadig, amningen skal ikke erstattes med en sang og hun skal fortsat enten ammes eller have en flaske for at få sit mælke- væskebehov sufficient dækket.

Håber du kan bruge mine overvejelser videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Svangerskabsforgiftning

Svangerskabsforgiftning kaldes også for Preeklampsi og eklampsi. Man ved ikke præcist, hvorfor svangerskabsforgiftning opstår.

Sygdommen medfører at væskemængden i kroppen forøges, at der udskilles protein med urinen og at blodtrykket stiger. Det kan være lette symptomer, som opdages ved en rutinekontrol hos egen læge eller ved jordemoder, men der kan også være svære tilfælde, hvor kvinden oplever hovedpine, flimren for øjnene, overfølsomhed for lys, kvalme, opkastninger og...

Læs mere i Babylex

Barselshotel

Barselshoteller findes både på sygehuse og i privat regi.

Kravene til at komme på et offentligt barselsehotel er forskellige. Nogle steder barselshotellet for flergangsfødende, der har haft en ukompliceret graviditet og fødsel, andre steder er det til førstegangs forældre, der har brug for lidt ekstra tid, inden turen går hjem. På barselshotellet vil både mor og far typisk kunne være til stede hele døgnet og personalet kan tilkaldes, ved behov for hjælp.

På et...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Mange tak for dit svar. Vi brugte alle dine råd i går, og Oscar endte med at sove fra 23, hvor han selv vågnede for mad og helt indtil 04.45, så jeg er lykkelig! Nu må vi bare blive ved, og så skal det forhåbentlig nok gå ...

Tak fra Maja
Mor til Oscar på 7 måneder