Svar: Institutionsstart og amning - 7 mdr.
18. november 2010
Alder:
7 mdr.
Kære Mette
Med den alder din datter har, så synes jeg faktisk I skal overveje om ikke hun skal introduceres for en aftenflaske. Det er helt normalt at hun vil have behov for enten bryst eller flaske at falde i søvn på om aftenen og behovet for dette bliver ikke mindre med alderen.
Da I derfor allerede nu ved, at hun vil skulle passes af far om aftenen så synes jeg, at det ville være en fin prioritering at hun får en flaske at sove på. Der kan være modermælkserstatning, vælling eller udmalket modermælk i flasken, det kan I bestemme.
Med den alder hun har lige nu, er det fint med amning/flaske fire gange dagligt. Når hun bliver 8-9 måneder kan normalt nedsættes til 3 amninger/flasker dagligt og i 10 måneders alderen vil det være passende med to amninger eller flasker i døgnet. Disse to vil ofte ligge aften og sen aften eller aften og meget tidlig morgen og det er altså amningerne om dagen, der forsvinder først.
Det er netop en god idé at erstatte med anden mad og væske i løbet af dagtimerne og så bibeholde amning/flaske på ydertidspunkterne for både at sikre barnets behov for både mad og mælk tilstrækkeligt, men også for at sikre barnet en bedre og roligere nattesøvn.
Jeg vil derfor anbefale at I giver jeres datter en flaske om aftenen, som en naturlig del af hendes putteritual og begynder at indføre dette allerede nu. På den måde kan hun både få den mælk hun har behov for og far vil naturligt kunne tage over og putte hende uden større problemer, når mor starter aftenvagt.
Det er meget fint at putte hende med kærtegn, beroligende ord, en stille vuggevise osv. og det er fint at adskille amning eller flaske fra søvnen på denne måde. Men behovet for mælk har hun som sagt stadig, amningen skal ikke erstattes med en sang og hun skal fortsat enten ammes eller have en flaske for at få sit mælke- væskebehov sufficient dækket.
Håber du kan bruge mine overvejelser videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske