Svar: Stammen
17. november 2010
Alder:
3 år, 9 mdr.
Kære drengemor
Det lyder som en rigtig god idé at I nu er henvist til talepædagogen. Han eller hun har sandsynligvis sin gang i børnehaven, kommer jævnligt og taler med børnene og de børn, der så har forskellige sproglige problemer, får så tilbudt et forløb hvor talepædagogen taler med barnet og I forældre vejledes til, hvordan I kan støtte jeres dreng bedst muligt.
Tidligere talte man om at børn ofte havde "3-års-stammen", at det var naturligt at børn i en periode, havde så meget at fortælle at de snublede over ordene og derfor i en periode stammede - eller snarere ikke talte flydende.
For i dag skelner man mere og mere mellem, de forskellige måder som barnet kan tale på og faktisk taler man om "ikke flydende tale" og først om stammen, når barnet er set af talepædagogen og det er slået fast, at der rent faktisk er tale om stammen.
Det er normalt at have ikke flydende tale, det har vi alle nogle gange - det kan være stille pause, som lægges ind, fordi vi tøver og har svært ved at finde det rigtige ord. Det kan også være indsættelse af lyde som f.eks. "øh" eller nogle der konsekvent og hele tiden siger "hvad hedder det...", for at trække tiden og så kan det også være ændring af en sætning, hvor man siger f.eks. "jeg vil... jeg skal ha'...").
At tale på denne måde som voksen eller hos større børn, kan godt være udtryk for en form for stammen, men hos mindre børn er det sjældent tilfældet.
Gentager barnet hele ord og siger f.eks. "jeg...jeg...jeg...jeg...vil have en is" og det siges let og ubesværet, så kan det være helt normalt og man vil her nogle gange se tiden an. Men har barnet mere end 3-4 gentagelser af lyde af ord eller stavelser så vil man normalt overveje begyndende stammen. Det kan være at barnet f.eks. siger "je-je-je-je-je-jeg vil ha' en is" eller "bi-bi-bi-bilen kører nu".
Det at stamme kan udvikle sig, både i den ene og i den anden retning og det er vigtigt at man ikke ser tiden an for længe. Derfor er det netop vigtigt at I nu henvises til talepædagogen (I kan også selv ringe til vedkommende) og det vil være helt relevant at jeres dreng følges, så man også får en idé om, hvordan hans tale udvikler sig og så man netop kan støtte ham bedst muligt.
Dansk Videnscenter for Stammen vil gerne hjælpe med yderligere spørgsmål. Se hjemmesiden davs.dk, hvor du også kan finde materialer og læse mere om stammen :)
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske