Svar: Stammen

17. november 2010

Kategori:
Alder:
3 år, 9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære drengemor

Det lyder som en rigtig god idé at I nu er henvist til talepædagogen. Han eller hun har sandsynligvis sin gang i børnehaven, kommer jævnligt og taler med børnene og de børn, der så har forskellige sproglige problemer, får så tilbudt et forløb hvor talepædagogen taler med barnet og I forældre vejledes til, hvordan I kan støtte jeres dreng bedst muligt.

Tidligere talte man om at børn ofte havde "3-års-stammen", at det var naturligt at børn i en periode, havde så meget at fortælle at de snublede over ordene og derfor i en periode stammede - eller snarere ikke talte flydende.

For i dag skelner man mere og mere mellem, de forskellige måder som barnet kan tale på og faktisk taler man om "ikke flydende tale" og først om stammen, når barnet er set af talepædagogen og det er slået fast, at der rent faktisk er tale om stammen.

Det er normalt at have ikke flydende tale, det har vi alle nogle gange - det kan være stille pause, som lægges ind, fordi vi tøver og har svært ved at finde det rigtige ord. Det kan også være indsættelse af lyde som f.eks. "øh" eller nogle der konsekvent og hele tiden siger "hvad hedder det...", for at trække tiden og så kan det også være ændring af en sætning, hvor ...

Annonce

... man siger f.eks. "jeg vil... jeg skal ha'...").

At tale på denne måde som voksen eller hos større børn, kan godt være udtryk for en form for stammen, men hos mindre børn er det sjældent tilfældet.

Gentager barnet hele ord og siger f.eks. "jeg...jeg...jeg...jeg...vil have en is" og det siges let og ubesværet, så kan det være helt normalt og man vil her nogle gange se tiden an. Men har barnet mere end 3-4 gentagelser af lyde af ord eller stavelser så vil man normalt overveje begyndende stammen. Det kan være at barnet f.eks. siger "je-je-je-je-je-jeg vil ha' en is" eller "bi-bi-bi-bilen kører nu".

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det at stamme kan udvikle sig, både i den ene og i den anden retning og det er vigtigt at man ikke ser tiden an for længe. Derfor er det netop vigtigt at I nu henvises til talepædagogen (I kan også selv ringe til vedkommende) og det vil være helt relevant at jeres dreng følges, så man også får en idé om, hvordan hans tale udvikler sig og så man netop kan støtte ham bedst muligt.

Dansk Videnscenter for Stammen vil gerne hjælpe med yderligere spørgsmål. Se hjemmesiden davs.dk, hvor du også kan finde materialer og læse mere om stammen :)

Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Barselshvile

Førhen i tiden var kvinder som lige havde født indlagt på sygehuset i flere dagen inden de kom hjem. I dag kommer man hjem så snart man har lyst og føler sig parat til det og det sker også at man kommer hjem før man som mor egentlig føler sig helt parat ... Det er mere og mere almindeligt at gå hjem allerede få timer efter fødslen.

Når man går tidligt hjem, så vil det være rigtig godt at den nybagte far har mulighed for at tage nogle dage fri, så den lille nye familie kan lære...

Læs mere i Babylex

Boel-prøve

Boel-prøven blev indført i Danmark tilbage i 1970´erne og var en fast del af sundhedsplejerskernes arbejde. Sådan er det ikke mere, - nogle kommuner laver stadig boel-prøver på børnene, andre kommuner har anskaffet dette. Denne ændring kom samtidig med at man begyndte at hørescreene alle børn ved fødslen.

Boel-prøven er en screeningsmetode, hvor man ser på hele barnet. Man ser på barnets evne til at have kontakt, til at styre sin motorik, til at vælge fokus og man observerer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg skriver da jeg gerne vil takke dig for dine råd og støtte. Lige da jeg læste dit brev blev jeg ked af det, for jeg ville for alt i verden være en mor, som giver sit barn opmærksomhed nok. Men du havde jo ret :0)

Jeg har fået det godt igen, er begyndt at arbejde og får medicin og går til samtaler ved en psykolog. Det har hjulpet mig meget.

Jeg vil sige 1000 tak til dig for at støtte mig og give mig råd.

Du hører nok fra mig igen

Knus fra mig