Brev:
Stammen
17. november 2010
Alder:
3 år, 9 mdr.
Stammen
Hej Helen..
Jeg er egentlig ikke bekymret for min søn. Han er nu 3 år og 9 måneder og bare den skønneste dreng. Han snakker meget og ofte hele tiden. Han har stadig nogle enkelte ord han ikke udtaler helt korrekt, men han gik igennem sprogtesten uden problemer.
Han har et godt stykke tid stammet, men til evaluering af sprogtesten, snakkede vi også om det, og pædagogen mente ikke det var et problem, bare en hel normal udvikling for en dreng i hans alder der bare gerne ville fortælle en masse hele tiden. Men hun sagde også hun selvfølgelig ville have øje på det. Desuden snakkede vi der om hvordan man skulle tale og ikke tale til ham. Og ja det var ikke noget nyt og synes nu også vi gør det. Nemlig giver ham tid, kigger ham i øjnene, ikke fuldføre hans sætninger osv. Der har været perioder, hvor det næsten var væk, og ja så bluser det ligesom lidt op igen, som nu hvor det er meget synes vi.
Vi tænker egentlig ikke så meget over det, for sådan er han jo, og vi sætter os tit i øjenhøjde med ham og giver ham den tid det skal tage. Idag da jeg hentede ham, spurgte pædagogen om han igen stammede meget, for hun synes også det var blusset lidt op, og hun ville gerne prøve at have talepædagogen ind over. Helt fint og skønt de tænker over det.
Vi snakkede lidt, og ja tingene går jo stærkt i en børnehave, men ingen af os synes han virkede hæmmet af det, altså forstået på den måde, at han føler sig hæmmet eller flov over det i forhold til andre mennesker. Og det er jo positivt. Hun sagde dog at de andre børn stiller spørgsmålstegn til det, og så snakkede de om at sådan snakkede M og han bare var super god til at "danse" med ordene. Ja og længere var den så ikke. Men selvfølgelig hvis det bliver ved, kan det jo sagtens komme til betydning for hans sociale liv ( og det ville jo gøre ondt).
Nå men når jeg nu lytter til og på ham, så er det oftest det første ord i sætningen som bliver til flere (og nogle gange mange) som om det er lidt svært at komme videre i sætningen, men når det er overstået, så flyder ordene afsted. Nogle gange virker det også som om han bare vil sige noget for at holde en samtale igang, og han lige undervejs skal finde ud af hvad han skal sige.
Jeg synes også han gennemgår en rivende udvikling rent forståelses mæssigt, og de ting han undrer sig over og ja ved er kæmpe stort. Han har igennem længere tid været meget interesseret i bogstaver og ord og spørger om hvad alle ord starter med. Han kan både stave og skrive sit navn og en hel del andre bogstaver ( + regne simple regnestykker). Synes pludselig min lille dreng bare kan så meget.
Og så har han en periode pt hvor han er meget morsyg. Jeg skal gøre alting og far må ingenting. Vi prøver at tage det stille og rolig og vælge vores kampe. De ting og situationer der kan forberedes (hvem der gør hvad) bliver gjort og så andre stede er det mor der gør tingene. Feks kommer han lige nu altid ned til mig om natten og putter (siger han har grimme drømme) så ja selvfølgelig skal han da så have den tryghed der. Han har altíd sovet fint og selv om natten, så mon ikke det vender igen.
Nå men ja tænker på om hans eskalerende stammen ikke kan hænge sammen med den udvikling der lige nu er igang?? og er der egentlig ikke forskel på hvordan man stammer?? Altså her er det ikke bestemte lyde, men mere det første hele ord.
men ja det er jo så fint at talepædagogen kommer ind over, så vi finder ud af hvad der sker og skal ske..
Med venlig hilsen
drengemoren