Brev:
Tommelfingersutteri eller refleks
17. november 2010
Alder:
3 mdr.
Tommelfingersutteri eller refleks
Hej Helen
Jeg har en datter på 3 måneder, som spiser fint og er godt med i de forskellige aspekter.
Hun vil, for det meste, gerne bruge sut når hun sover (og nogle gange ellers, samt kan trøstes med sut)
- men nogle gange spytter hun sutten ud og kort efter finder en af hendes tommelfingre vej ind i munden.
Jeg vil helst ikke at hun begynder at bruge tommelfingeren som sut, fordi jeg ved hvor svært det kan være at vænne dem fra at bruge sut - og det er jo nærmest umuligt at vænne et barn fra at sutte tommeltot hvis det først er blevet en vane.
Men jeg er lidt i tvivl om det er forkert af mig hvis jeg tager fingeren ud af munden på hende - for det er jo også en del af hendes udvikling at putte fingre i munden.
- Jeg vil hertil tilføje at hun oftest kun putter tommelfingeren i munden - og hvis hun har flere fingre i munden har jeg ikke reageret.
Jeg har besluttet mig for ikke at gøre noget ved det indtil jeg hører fra dig om hvad du tænker - altså om jeg bør gribe ind nu for at undgå det bliver en vane, eller om det er ganske harmløst og ikke nødvendigvis vanedannende?!
Håber du kan hjælpe! :)
Venlig hilsen
Elisabeth