Svar: Min ensomme søn

16. november 2010

Kategori:
Alder:
5 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev, din fine beskrivelse af din dreng og dine fine tanker :)

Det lyder rigtig fornuftigt at jeres dreng nu er henvist til PPR, det lyder som det helt rigtige at gøre. Det er vigtigt at finde ud af, hvorfor han har så svært ved at tage kontakt til andre børn og svært ved at indgå i leg med andre. Det er netop meget vigtigt at finde ud af dette nu og ikke vente til han kommer i skole. Hvis man kan hjælpe ham nu, vil man jo også kunne forberede ham anderledes til skolen og give ham den ekstra støtte han måske har behov for, for at klare dette. For det er som du skriver, en helt anden verden og der bliver stillet andre krav i skolen, end der gør i børnehaven.

Jeg ved fra et af dine tidligere breve, at du er skilt fra din drengs far. Du har også fortalt at I har haft lidt økonomiske problemer og at det generelt har været lidt hårdt og så ved jeg, at du har fået en ny kæreste med hvem du også har fået endnu et barn. Jeg er ikke helt klar over, hvorvidt din dreng ser sin biologiske far, hvordan forholdet mellem jer er, jeg er ikke klar over, hvordan I har det hjemme, om din dreng oplever det svært at din kæreste ikke er far til ham, men til lillebror osv. ...

Jeg har på fornemmelsen at I har det godt nu :) og du skriver også i dag, at din dreng er glad for lillebror. Der kan dog stadig godt være nogle ting her, som gør at storebror er mere tilbageholdende, mere stille og trækker sig fra andre. At det er hans måde at komme lettere igennem tilværelsen på, hvis du forstår hvad jeg mener. Men samtidig må jeg også sige, at det er lidt bekymrende, at du fortæller at han oplever andre børn som levende i en parallelverden uden for hans og at han ikke er i stand til at aflæse andre børn og deres invitation til leg.

Med den alder han har ...

Annonce

... nu, så ville man forvente at han godt kunne aflæse andre, at han godt kan fungere socialt, at han kan aflæse mimik, sproglige henvendelser og måden andres kommunikation er. Naturligvis vil han stadig skulle lære at aflæse andre og blive bedre og bedre til det, men han skulle gerne nu kunne finde ud af at indgå i leg med andre børn ...

Der er altså nogle ting som tyder på, at han har brug for ekstra hjælp og støtte og det er også derfor, pædagogerne i børnehaven har henvist ham videre. Du skriver: "vi er ret overbevist om, at han ikke får en decideret diagnose, for så udpræget er hans problemer ikke. Han trives tilsyneladende godt i sin ensomhed. Hvis han da er ensom?" og jeg kan naturligvis ikke herfra hvor jeg sidder, sige om jeres dreng er det ene eller det andet ...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Men det er jo netop det I nu skal finde ud af og når I kommer nærmere hvorvidt han har brug for en diagnose eller ej, så kommer I også nærmere svaret på dit spørgsmål "er han ensom?". Som det er lige nu, så lyder han ikke til at være ensom, han lyder til at trives i sin egen lille verden - men igen, det er jo også bekymrende, for når man er 5, snart 6 år gammel, så skal man elske at lege og især at lege med sine venner ...

Det bedste I kan gøre er at samarbejde med pædagogerne og PPR om at få jeres dreng undersøgt og så støtte op omkring de behov, han nu viser sig at have. Lad være med at gå i baglås, lad være med at blive ulykkelige og gå helt i panik, når man taler om børnepsykolog, børnepsykiater og lignende. Se det som en hjælp, en udstrakt hånd for at hjælpe jeres søn og jer bedst muligt og tag imod det som noget positivt :)

Stort knus og mange tanker fra mig til dig i dag, rigtig meget held og lykke og jeg vil meget gerne have en tilbagemelding på hvordan det går jer og ham :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Søvn

Børn sover ikke som os voksne, og søvnen og måden barnet sover på, ændrer sig lidt hele tiden. I nogle periode vil børn naturligt sove dårligere end i andre perioder - det sker især, når barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, ligesom børn der starter i daginstitution, er syge eller måske får en ny lillebror eller lillesøster, naturligt også sover dårligt i disse perioder.

Jeg bliver tit spurgt: "Hvad gør jeg galt?" eller "Hvordan skal jeg præcist gøre for at...

Læs mere i Babylex

Fed creme til børneeksem

Har dit barn børneeksem, er det vigtigt med en god hudpleje - og fedtcremer med en høj fedtprocent forebygger hudeksem. Hudpleje er vigtigt året rundt, men især i vinterperioden, hvor den kolde luft udtørrer huden ekstra meget, er det ekstra vigtigt med en god creme.

Til både behandling og forebyggelse af børneeksem, er det vigtigt at vælge fed creme fremfor lotion. En lotion indeholder meget vand og fordamper derfor hurtigt fra huden, og giver derfor ikke huden den nødvendige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for denne form for brevkasse - den er helt fantastisk for en 1. gangs mor som mig, som altid er bekymret for om jeg nu gør tingene godt nok:-) Så et tak herfra.

Helle, mor til dreng på 1 år